Ήρθε έστω και κάπως αργά και καθυστερημένα, η στιγμή να γίνει ένα γερό μάζεμα στο τουτού, μετά από καιρό και απανωτές αναβολές (λόγω οικονομικών και άλλων απρογραμμάτιστων γεγονότων...) και ύστερα και από συσσώρευση λαθών μαστόρων που ακούμπησαν τα ανάξια χέρια τους επάνω του...
Χιλιόμετρα 263955. Φεβρουάριος 2015.
Ένα ωραίο πρωινό, με παίρνει τηλέφωνο ο GeZ, και μου λέει "Ρε μ@&%, πότε θα ξεκινήσουμε το Project-ανακατασκευή; Φέρε το ΤΩΡΑ...
"
Λέω και εγώ, εδώ είμαστε, αυτός ξύπνησε κ@**νος σήμερα....
Και έτσι κάπως ξεκίνησε η ιστορία ένα ωραίο πρωινό στα Μέγαρα....
Η εκκίνηση, δόθηκε με την αφαίρεση των εύκολων αντικειμένων εκτός του μηχανοστασίου που θα ήταν εμπόδιο στην πρόσβαση σε άλλα μέρη και εξαρτήματα. Αφαιρέθηκαν μπαταρία, βάση μπαταρίας, φιλτροκούτι κτλ κτλ κτλ...
Σειρά είχε εμπρόσθιος προφυλακτήρας, φανοστάτης, φανάρια, βάση βεντιλατέρ, ψυγείο κινητήρα, ψυγείο κλιματισμού, κομπρεσέρ κλιματισμού.
Μετατόπιση καλωδιώσεων κινητήρα και κεντρικής πλεξούδας, αποσύνδεση μοχλού ταχυτήτων, ζουάν εξάτμησης, αφαίρεση ημιαξονίων, αφαίρεση των βιδών των βάσεων του κινητήρα και στήριξή του κιβωτίου-κινητήρα και την πλήρη αφαίρεσή του:
Αρχικά λύθηκε και αφαιρέθηκε το κιβώτιο ταχυτήτων από τον κινητήρα. Αφαιρέθηκαν λουριά, δυναμό, αντλία ανάρτησης, βολάν, πολλαπλασιαστής, καλύμματα εκκεντροφόρων, θήκες εκκεντροφόρων, εκκεντροφόροι, κάρτερ κινητήρα, τρόμπα νερού.
Αντικαταστάθηκαν τσιμούχες στροφάλου και στις 2 μεριές, αφαιρέθηκαν και οι 2 μεριές του κορμού για έλεγχο και επαναστεγανοποίηση, τα μακαρόνια στεγανοποίησης του 1ου εδράνου του στροφάλου με γνήσια, ζουάν εξάτμησης (γιατί έχανε ελαφρώς) με γνήσιο, τσιμούχες εκκεντροφόρων, στεγανοποιητικά λάστηχα στης θήκες των εκκεντροφόρων, καθαρίστηκε η φωλιά της αντλίας νερού και αντικαταστάθηκε η φλάτζα της. Αφαιρέθηκαν επίσης για έλεγχο τα μέταλλα του 1ου εδράνου και τα μέταλλα της μπιέλας του 1ου κυλίνδρου και μέτρηση. Πραγματικά έμεινα άναυδος με την πόσο καλή κατάσταση ήταν παρόλα τα χιλιόμετρα και τις ταλαιπορίες του από εμένα... Το κάρτερ καθαρίστηκε εσωτερικά και εξωτερικά, και ενώ ήταν με κόλλα στεγανοποίησης, μπήκε φλάτζα για να μπορεί στο μέλλον να αφαιρεθεί πιο εύκολα αν χρειαστεί. Τα σπειρώματά του στο σημείο που πιάνει πλευρικά ο αυτόματος εξωτερικός τανυστήρας του λουριού, είχαν αρχίσει να παραδίδουν πνεύμα, και έτσι περάστηκαν helicoil τέτοια ώστε να μπαίνουν οι εργοστασιακές του βίδες. Αντικαταστάθηκαν επίσης όλα τα τσιμουχάκια των βαλβίδων. Όπως τελικά επιβεβαιώθηκε από τις πρώτες υποψίες, τα τσιμουχάκια που τοποθετήθηκαν κατά την αντικατάσταση της φλάτζας το 2012 στα 227080, ήταν ΕΝΤΕΛΩΣ λάθος, με διάμετρο βαλβίδας 6mm (σωστή) αλλά με διάμεστρο για οδηγό 12mm και όχι 10mm... Άρα κολυμπούσαν στους οδηγούς και προκαλούσαν τεράστια διαφυγή λαδιού ειδικά τα κρύα πρωινά, με έντονο κάπνισμα, μερικές φορές ρετάρισμα κάποιου ή κάποιων κυλίνδρων λόγω βραχυκυκλώματος των αντίστοιχων μπουζί και πρόωρη και έντονη φθορά τους...
Επίσης καθαρίστηκαν όλα τα σπειρώματα με κολαούζα, ώστε να είναι καθαρά, όσες βίδες υπήρχε η υποψία ότι θα κλωτσίσουν ή έχουν ταλαιπορημένο κεφάλι αντικαταστάθηκαν. Όπου χρειάστηκε χρησιμοποιήθηκε δυναμόκλειδο στα εργοστασιακά νούμερα σύσφιξης.
Κατά το λύσιμο των πλεξούδων του μοτέρ, ανακαλύφθηκε ότι ο knock sensor είχε γίνει κομμάτια και στην μεριά της μπρίζας του και στην μεριά του κοχλία συγκράτησής του, που αυτό εξηγούσε τα αρκετά πυράκια του τελευταίου δεκαήμερου πριν το ξεκίνημα της ανακατασκευής, το στιγμιαίο check engine και την ραγδαία αύξηση της κατανάλωσης... Φυσικά και αντικαταστάθηκε με καινούριο.
Επίσης αντικαταστάθηκαν τα 2 βεντιλατέρ με άλλα που είχα φυλαγμένα (προληπτικά) γιατί το αριστερό έκανε θόρυβο κατά την λειτουργία του, και όταν ανοίχθηκε τα 2 από τα 4 κάρβουνα ήταν σχεδόν ανύπαρκτα και το ρουλεμάν του διαλυμμένο.
Όλες οι καλωδιώσεις του μηχανοστασίου από την ασφαλειοθήκη του κινητήρα μέχρι τον εγκέφαλο, καθαρίστηκαν και ντύθηκαν με πανί θερμομόνωσης καλωδίων και πλαστικό κάλυμμα καλωδιώσεων.
Σειρά είχε και το κιβώτιο με ότι το αφορά, ντιζάκια, ημιαξόνια. Πλύθηκε (όσο το δυνατόν καλύτερα) από λάσπες, βαλβολίνες και σκόνη υλικού τριβής από τους 2 συμπλέκτες που πέρασαν από πάνω του. Αντικαταστάθηκαν τσιμούχες ημιαξονίων, O-ring θήκης αισθητήρα ταχύτητος, O-ring αισθητήρα ταχύτητος με γνήσια, 2 πλαστικές τριβές δίχαλου με γνήσιες, κυλινδράκι πριζντιρέκτ με γνήσιο, βάση σασμάν γνήσια και η τσιμούχα του επιλογέα του κιβωτίου με γνήσια, που έχανε τρελά... Αφαιρέθηκε το δίχαλο, βουρτσίστηκαν τα δόντια του, λιπάνθηκε, βουρτσίστηκε και το πολύσφηνο και οι μπίλιες για τις ντίζες. Αντικαταστάθηκε το σετ συμπλέκτη με σετ της Valeo.
Το βολάν αφαιρέθηκε, πλύθηκε, και έφυγε βούρ για αμμοβολή.
Τα ντιζάκια καθαρίστηκαν και ξαναλιπάνθηκαν.
Τα ημιαξόνια λύθηκαν, αφαιρέθηκαν μπηλιοφόροι, πλύθηκαν, γρασσαρίστηκαν εξαρχής και περάστηκαν νέες φούσκες στους σταυρούς, και οι γνήσιες μαμά στους μπηλιοφόρους με τους εργοστασιακούς κολιέδες αφού βγήκαν άθικτες
Αντικαταστάθηκε και η τριβή του δεξιού ημιαξονίου με καινούρια γνήσια.
Το δυναμό, που από το 2010 περίπου είχε αρχίσει να δείχνει σημάδια κούρασης, λύθηκε, καθαρίστηκε εσωτερικά και εξωτερικά, και αντικαταστάθηκε ο αυτόματος με καινούριο, αφού τα κάρβουνα εξαφανίστηκαν, και την τύχη του οποίου ακολούθησαν και τα 2 ρουλεμάν, τα οποία αντικαταστάθηκαν με ταυτόσημα με τα προηγούμενα και ίδιας μάρκας. Ο συλλέκτης δεν κρίθηκε αντικατάστασή του αφού η κατάστασή του ήταν άριστη, ενώ ο ανορθωτής δεν υπήρχε καν στην Ελλάδα... Παραγγέλθηκε για παν ενδεχόμενο.
Αντικαταστάθηκαν επίσης και τα 2 μπαλάκια ψαλιδιών με TRW για πρώτη φορά.
Αντικαταστάθηκε επίσης ο σωλήνας παροχής καυσίμου με καινούριο (δυστυχώς εμπορίου, αφού ο κωδικός προς το παρών είναι NFP), και ο ρυθμιστής πίεσης με Webber, αφού ο προηγούμενος δεν σφράγιζε πλήρως όταν ο κινητήρας ήταν σβηστός και δεν κράταγε πίεση στο κύκλωμα του καυσίμου. Μετρήθηκε και με μπαρόμετρο γλυκερίνης η πίεση κατά την διάρκεια λειτουργίας του για την επιβεβαίωση της σωστής λειτουργίας του κυκλώματος.
Συνέχεια αφού πλύθηκαν ότι δεν είχε πλυθεί, άρχισε το δέσιμο της μηχανής, χρόνισμα, περιφερειακά, λουριά, τεντωτήρες, δυναμό, καλύμματα, βολάν, συμπλέκτης, κιβώτιο ταχυτήτων. Και μετά μαζί σαν σύνολο όπως βγήκε μπήκε στην θέση του. Ακολούθησαν εισαγωγή (αφού καθαρίστηκε ελαφρά, και καθαρίστηκαν πεταλούδα και οι αισθητήρες της μαζί με τον map sensor), ψυγεία, βεντιλατέρ, φανοστάτης, φανάρια, σωληνώσεις, θόλοι, ημιαξόνια.
Περιττό να πω ότι έγινε πλήρες σέρβις με λάδια, φίλτρα, μπουζί, βαλβολίνες και αντιπηκτικό τύπου G12 κόκκινο της Valeo.
Κατά το ξεκίνημα του project βρέθηκε ότι η εμπρόσθια αριστερή δαγκάνα έχανε λάδι από την μεριά της φούσκας του χειρόφρενου, άρα κρίνονταν η επισκευή της (και καλύτερα και των 2...) απαραίτητη.
Μετά βέβαια από γενική συνέλευση των συντελεστών...και σκαλίσματος της τσέπης για ανεύρεση ευρώ...αποφασίστηκε η πλήρης αντικατάσταση των εμπρόσθιων φρένων με...μεγαλύτερα, έτσι δίσκοι, δαγκάνες και τακάκια τοποθετήθηκαν από τα αντίστοιχα της δίλιτρης (και άνωθεν) έκδοσης, στα 283mm (αντί των εργοστασιακών 266mm). Δότης αυτή την φορά το ΒΧ 16V του Λύκου που είχε ξηλωθεί προ ολίγων ετών...
Βουτσίστηκαν μουαγιέ, δίσκοι εσωτερικά και εξωτερικά και καθαρίστηκαν δαγκάνες, δίσκοι και τακάκια. Έγινε φυσικά και εξαέρωση φρένων εμπρός και πίσω.
Τέλος, λόγω ηλικίας, και ελαφριού ήχου από τα οπίσθια ρουλεμάν των μπράτσων, επιλέχθηκε η λύση της αφαίρεσης και αντικατάστασής τους με καινούρια, με πλήρες κιτ αντικατάστασης με ρουλεμάν της SKF. Λόγω της ευκαιρίας βέβαια, αντικαταστάθηκαν και οι οπίσθιες φυσούνες των μπουκάλων με γνήσιες. Τα ρουλεμάν παραδόξως βγήκαν ολόκληρα και εύκολα, και η φθορά τους ήταν εντελώς φυσιολογική. Είχαν βέβαια να παραδίδουν το πνεύμα οι τσιμούχες τους, γεγονός που βοήθησε το νερό να εισέλθει εσωτερικά τους και να ξεκινήσει να τα σκουριάζει. Το εργοστασιακό γράσσο βέβαια και αυτό με την σειρά του είχε αρχίσει να σφύγγει και να χάνει την λιπαντική ικανότητα, γεγονός που εξηγεί την φθορά και τον ήχο κατά την λειτουργία της πίσω ανάρτησης. Ως νέο γράσσο επιλέχθηκε το πράσσινο φοσφοριζέ γράσσο της Febi. Καθαρίστηκαν και οι αισθητήρες του ABS και τα οπίσθια έμβολα των μπουκάλων της ανάρτησης πριν περαστούν οι φυσούνες.
Σε περίπου 1000km θα γίνει επανέλεγχος όλων των μερών, σύσφιξη εμπρός πίσω, έλεγχος λουριών, εξαέρωση φρένων και σύσφιξη κάρτερ.
Χιλιόμετρα σήμερα 264100.
Ευχαριστώ πολύ τον GeZ για την βοήθεια και την ανοχή του για τις μέρες αυτές. Μέχρι και με χιόνι τα κλειδιά είχαν πάρει φωτιά.