Κινητή Μονάδα Έλεγχου Καυσαερίων: το νού μας!
Ένα πρωινό κατηφορίζοντας την Κηφισίας, στο ύψος της Κηφισιάς, παίρνει το μάτι μου, στο αντίθετο ρεύμα, μια Κινητή Μονάδα Έλεγχου Καυσαερίων. Ομολογώ πως τόσα χρόνια που κυκλοφορώ στην Αθήνα, δεν είδα ποτέ κάτι τέτοιο. Παρόλα αυτά, από το υπουργείο περιβάλλοντος με ενημέρωσαν ότι έλεγχοι πραγματοποιούνται καθημερινά.
Οι κινητές μονάδες ελέγχου καυσαερίων είναι μια υπηρεσία όχι και τόσο γνωστή σε όλους μας. Το Υπουργείο Μεταφορών και το Υπουργείο Περιβάλλοντος διαθέτουν συνολικά 10 κινητά συνεργεία ελέγχου καυσαερίων σε οχήματα. Πιο συγκεκριμένα, στο Υπουργείο Μεταφορών ανήκουν τα επτά κλιμάκια και στο Υπουργείο Περιβάλλοντος τα τρία. Το κάθε κλιμάκιο διαθέτει ελεγκτές, προερχόμενους από το Υπουργείο όπου ανήκει. Για να μπορέσουν οι κινητές μονάδες ελέγχου καυσαερίων να προβούν σε ελέγχους, θα πρέπει κάθε κλιμάκιο να συνοδεύεται από έναν τουλάχιστο τροχονόμο από την περιοχή στην οποία πραγματοποιείται ο έλεγχος.
Σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, είναι εντυπωσιακό το γεγονός ότι από τους ελέγχους που πραγματοποιούνται, περίπου ένα στα τρία οχήματα δεν διαθέτει κάρτα ελέγχου καυσαερίων. Σε αυτή την περίπτωση, αν το όχημα εκπέμπει ρύπους εντός των επιτρεπόμενων ορίων, το πρόστιμο ορίζεται στα 50 ευρώ ενώ αν το όχημα εκπέμπει ρύπους εκτός των επιτρεπόμενων ορίων, το πρόστιμο φτάνει τα 300 ευρώ. Επιπλέον, υπάρχουν περιπτώσεις όπου τα οχήματα αν και διαθέτουν κάρτα, οι εκπομπές τους είναι εκτός των επιτρεπόμενων ορίων. Σε αυτή την περίπτωση δεν επιβάλλεται πρόστιμό, όμως ακυρώνεται η κάρτα.
Το τελευταίο εξάμηνο, έχει δημιουργηθεί σοβαρό πρόβλημα και δεν γίνεται επαρκής έλεγχος, καθώς δεν υπάρχουν διαθεσιμότητες από πλευράς τροχαίας. Παρόλα αυτά, για τον επόμενο μήνα, η τροχαία διαθέτει τέσσερις τροχονόμους για τα κλιμάκια του Υπουργείου Μεταφορών και δύο για τα κλιμάκια του Υπουργείου Περιβάλλοντος, πράγμα που σημαίνει ότι θα πραγματοποιούν ελέγχους τα έξι από τα δέκα διαθέσιμα κλιμάκια των δύο Υπουργείων.
Σε μια εποχή όπου ο «έλεγχος», κυρίως ο οικονομικός, έχει πιέσει και καταπιέσει αρκετές φορές πολλούς από εμάς, θα μπορούσε να θεωρηθεί παράλογο να καταπιάνεται κανείς με θέματα που υποδεικνύουν την έλλειψη ελέγχου. Όμως, εξαρτάται πάντα από ποια πλευρά θέλει να το δει κανείς. Ακόμη και η αύξηση των καυσίμων που έχει επηρεάσει τα οικονομικά των περισσότερων ελληνικών νοικοκυριών έχει επιφέρει κάποια θετικά αποτελέσματα. Φαίνεται πως η πόλη έχει αρχίσει να ανασαίνει λίγο από την ασφυκτική ατμόσφαιρα που δημιουργούσε τα τελευταία χρόνια η πασαρέλα των χλιδάτων και μοδάτων τζίπ! Κάποια από αυτά έχουν αρχίσει και κλειδώνονται στα γκαραζ, βεβαίως για οικονομικούς λόγους. Το περιβαλλοντικό όφελος όμως είναι σημαντικό καθώς τα (μεγάλα) τζιπ, εντός πόλης, εκπέμπουν τριπλάσιους ρύπους σε σχέση με τα μικρά αυτοκίνητα πόλης και διπλάσιους από τα μεσαίας κατηγορίας. Με την ίδια λογική, ο έλεγχος στα καυσαέρια που εκπέμπει το όχημά μας μπορεί να μας ωθήσει στο να φροντίζουμε να είμαστε «μέσα στα επιτρεπόμενα όρια».
της Αθηνάς Δήμου
*Η Αθηνά Δήμου είναι Φυσικός, Περιβαλλοντολόγος
Πηγή: Protagon.gr