Μας άλλαξαν τα πετρέλαια οι ελληνικές κυβερνήσεις, μέχρι να αποφασίσουν να νομιμοποιήσουν την πετρελαιοκίνηση και στις ευρύτερες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Χρησιμοποιώ συνειδητά τη λέξη "νομιμοποίηση", καθώς τους τελευταίους μήνες αυξήθηκε κατακόρυφα ο αριθμός των καινούριων πετρελαιοκίνητων Ι.Χ. εξαιτίας της πανάκριβης τιμής της βενζίνης.
Αυτό ώθησε πολλούς συμπολίτες μας να παρακάμψουν την απαγόρευση και να αγοράσουν ένα καινούριο μοντέλο με κινητήρα ντίζελ, πράγμα πολύ εύκολο καθώς απαιτείται μόνον ένας λογαριασμός από οργανισμό κοινής ωφελείας (νερό, ηλεκτρικό), που θα πιστοποιεί ότι διαμένεις εκτός Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Έτσι υπολογίζεται ότι μόνον στην περιοχή της πρωτεύουσας κινούνταν παράνομα περίπου 90.000 ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, φαίνεται όμως ότι από το φθινόπωρο θα μπορούν να κάνουν το ίδιο με την άδεια της πολιτείας.
Λογικό είναι να μην γνωρίζει ο μέσος Έλληνας πολλά πράγματα γύρω από την πετρελαιοκίνηση εξαιτίας όλων αυτών των περιορισμών και των απαγορεύσεων, έφτασε όμως η ώρα να απαντήσει και ο ίδιος στο ερώτημα "βενζίνη ή πετρέλαιο;" Στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες θα λέγαμε "σημειώσατε 2", καθώς την τελευταία δεκαετία ανοίγει συνεχώς η ψαλίδα υπέρ του ντίζελ και σε βάρος της βενζίνης. Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί δίνουμε τις απαντήσεις στις πιο συνηθισμένες απορίες που υπάρχουν γύρω από την πετρελαιοκίνηση.
1. Συμφέρει το πετρέλαιο;
Αυτή τη στιγμή κοστίζει ένα λίτρο πετρέλαιο περίπου 20 λεπτά φτηνότερα από ένα λίτρο αμόλυβδης βενζίνης, ενώ τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, άρα πλεονεκτούν σε κόστος χρήσης. Από την άλλη πλευρά οι κινητήρες πετρελαίου είναι πιο περίπλοκοι και ακριβότεροι από τους αντίστοιχους της βενζίνης, οπότε ανεβαίνει και η λιανική τιμή του αυτοκινήτου. Στις μικρομεσαίες κατηγορίες κοστίζει ένα μοντέλο πετρελαίου περίπου 2.000 ευρώ ακριβότερα (ορισμένες φορές και παραπάνω), στις μεγαλύτερες κατηγορίες οι διαφορές ανεβαίνουν, οπότε θα πρέπει να βγάλετε το κομπιουτεράκι και να υπολογίσετε, πόσο χρόνο θα χρειαστείτε για να αποσβέσετε το πρόσθετο ποσό, εκμεταλλευόμενοι τη διαφορά στην κατανάλωση. Εννοείται, ότι καθοριστικό ρόλο παίζουν εδώ τα χιλιόμετρα, που διανύουμε κάθε χρόνο. Να αναφέρουμε ορισμένα παραδείγματα, στα οποία έχουμε υπολογίσει το ένα λίτρο ντίζελ 1,45 ευρώ και το ένα λίτρο αμόλυβδη 1,65 ευρώ. Το Audi A1 1.4 Attraction αποδίδει 122 ίππους, καταναλώνει 5,3 λίτρα βενζίνη ανά 100 χλμ. και κοστίζει 20.500 ευρώ. Το πετρελαιοκίνητο Audi A1 1.6 TDI Attraction αποδίδει 105 ίππους, καταναλώνει 3,8 λίτρα ντίζελ ανά 100 χλμ. και κοστίζει 23.750 ευρώ, είναι δηλαδή 3.250 ευρώ ακριβότερο. Το στργγυλοποιημένο όφελος από την κατανάλωση είναι 3,2 ευρώ στα 100 χλμ. για το ντίζελ και προκύπτει ως εξής: 5,3 λίτρα βενζίνη Χ 1,65 ευρώ το λίτρο = 8,745 ευρώ, 3,8 λίτρα ντίζελ Χ 1,54 ευρώ = 5,510 ευρώ. Αφαιρούμε από τα 8,745 ευρώ τα 5,510 ευρώ και έτσι προκύπτει το όφελος υπέρ του πετρελαιοκίνητου μοντέλου ανά 100 χλμ. Για να αποσβεστεί αυτή η διαφορά της τιμής αγοράς μόνον από την κατανάλωση (δεν υπολογίζουμε διαφοροποιήσεις σε τέλη κυκλοφορίας, ασφάλιστρα, σέρβις, κλπ.) θα πρέπει να καλύψει το πετρελαιοκίνητο μοντέλο 101.560 χιλιόμετρα. Βλέπουμε λοιπόν ότι στη συγκεκριμένη περίπτωση συμφέρει η αγορά ενός πετρελαιοκίνητου Audi A1 μόνον όσους κάνουν πολλές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα τον χρόνο. Εντελώς διαφορετικά είναι τα πράγματα π.χ. στην περίπτωση του Jeep Cherokee. Το βενζινοκίνητο Cherokee 3.7 Sport αποδίδει 211 ίππους, καταναλώνει κατά μέσο όρο 11,7 λίτρα/100 χλμ. και κοστίζει 37.900 ευρώ, ενώ το πετρελαιοκίνητο Cherokee 2.8 CRD Sport αποδίδει 177 άλογα, χρειάζεται μόνον 8,6 λίτρα/100 χλμ. και τιμάται 39.900 ευρώ, δηλαδή 2.000 ευρώ ακριβότερα. Έτσι αποσβαίνεται η διαφορά της τιμής μετά από 28.985 χιλιόμετρα!
2. Τι θα ισχύσει με τα τέλη κυκλοφορίας;
Τα τέλη κυκλοφορίας για τα μοντέλα μετά τον Νοέμβριο του 2010 καθορίζονται βασικά από τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα. Εδώ υπερέχουν λοιπόν τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα, αφού εκπέμπουν κατά μέσο όρο λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα χάρη στη χαμηλή τους κατανάλωση.
3. Τι γνωρίζουμε για τα φίλτρα-παγίδες;
Τοποθετούνται είτε εργοστασιακά είτε εκ των υστέρου για να φιλτράρουν τα σωματίδια της κάπνας, που θεωρούνται καρκινογόνα. Μάλιστα η καύση των σωματιδίων γίνεται αυτόματα μέσα στο φίλτρο, που δεν χρειάζεται έτσι άλλαγμα. Προτείνουμε σε όσους σκέφτονται να αγοράσουν ένα ντιζελοκίνητο μοντέλο, να το παραγγείλουν με το ειδικό φίλτρο, γιατί ενδεχομένως να υπάρξουν στο μέλλον ευνοϊκότερες ρυθμίσεις (π.χ. στα τέλη κυκλοφορίας) για τα αυτοκίνητα με τη συγκεκριμένη αντιρυπαντική τεχνολογία.
4. Τι γίνεται με τη νοθεία στο πετρέλαιο;
Δυστυχώς το πετρέλαιο νοθεύεται εύκολα και μπορεί να προκαλέσει ζημιές σε διάφορα εξαρτήματα. Οι έλεγχοι του ελληνικού κράτους είναι εντελώς ανεπαρκείς και εφόσον δεν βελτιωθούν, θα παραμείνει η ντιζελοκίνηση στη χώρα μας μία υπόθεση υψηλού ρίσκου.
5. Να αγοράσω μεταχειρισμένο πετρελαιοκίνητο μοντέλο από το εξωτερικό;
Και εδώ γίνονται πολλές...ταρζανιές με την άγνοια ή τις πλάτες των τελωνείων. Έτσι εισάγονται μοντέλα εξαετίας με πιστοποιητικά μαϊμού, που φαίνονται ότι είναι τριετίας, για να πληρώνουν λιγότερους δασμους εισαγωγής. Άρα χρειάζεται εξονυχιστικός έλεγχος της προέλευσης του αυτοκινήτου, για να μη βρεθείτε προ εκπλήξεως.
6. Θα μπορώ να καίω βιοντίζελ;
Το βιοντίζελ προέρχεται από φυτικά -ορισμένες φορές και από μαγειρικά- έλαια, δεν περιέχει ορυκτέλαιο και εκπέμπει πολύ λιγότερους ρύπους. Είναι όμως ακριβότερο και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο από ορισμένα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα, χωρίς να γίνουν οι απαραίτητες μετατροπές. Πάντως τις περισσότερες φορές αναμειγνύεται το βιοντίζελ σε ένα χαμηλό ποσοστό μέσα στο κανονικό ντίζελ και έτσι δεν προκαλεί προβλήματα σε κανένα αυτοκίνητο.
7. Τι θα γίνει με τα ασφάλιστρα και ποια θα είναι η αξία μεταπώλησης;
Είναι πολύ πιθανό να πληρώνουν τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα ακριβότερα ασφάλιστρα, επειδή διανύουν συνήθως περισσότερα χιλιόμετρα, άρα μεγαλώνει και η πιθανότητα να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα. Όσο για την αξία μεταπώλησης των πετρελαιοκίνητων μοντέλων, αυτή αναμένεται υψηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου, καθώς τα πρώτα έχουν χαμηλότερο κόστος χρήσης και συντήρησης (οικονομικότερη κατανάλωση, αραιότερα σέρβις, μεγαλύτερη διάρκεια ζωής οι κινητήρες).
8. Θα ανακάμψει η ελληνική αγορά αυτοκινήτου μετά την απελευθέρωση της πετρελαιοκίνησης;
Δύσκολα. Όπως γράψαμε και στην αρχή, το ντίζελ συμφέρει κυρίως στα μεγαλομεσαία μοντέλα, όμως οι Έλληνες αγοράζουν εξαιτίας της οικονομικής κρίσης κυρίως αυτοκίνητα έως 1.200 κ.εκ.
http://www.gazzetta.gr/article/item/207 ... -petrelaio