Η FOTA, ο σύνδεσμος των ομάδων, ανακοίνωσε ότι όλες οι ήδη υπάρχουσες ομάδες της Formula 1 κατέθεσαν αίτηση συμμετοχής στο πρωτάθλημα του 2010, την ημέρα λήξης της προθεσμίας για την καταβολή αυτών.
Εντούτοις, η FOTA ξεκαθάρισε στην ανακοίνωσή της, ότι οι αιτήσεις συμμετοχής κατατέθηκαν υπό τον όρο ότι στις 12 Ιουνίου (που θα ανακοινωθούν οι ομάδες που θα συμμετέχουν στο πρωτάθλημα της επόμενης σεζόν) θα υπογραφεί καινούργια Συνθήκη Ομονοίας από όλες τις πλευρές (ομάδες, FIA, FOM), η οποία θα παρέχει ασφάλεια για το μέλλον του σπορ, δεσμεύοντας όλες τις πλευρές σε μια επίσημη σχέση η οποία θα εξασφαλίζει σταθερότητα, μέσω υγιούς διακυβέρνησης.
Επίσης, οι αιτήσεις συμμετοχής κατατέθηκαν υπό τον όρο ότι οι κανονισμοί του 2010 θα βασίζονται στους φετινούς, όντας πανομοιότυποι για όλους τους αγωνιζόμενους, σύμφωνα με τις προτάσεις που κατέθεσε η FOTA στη FIA.
Όλες οι αιτήσεις συμμετοχής των ομάδων της FOTA για το πρωτάθλημα του 2010, υπό τους όρους ότι α) θα ισχύουν οι ίδιοι κανονισμοί για όλους τους αγωνιζόμενους και β) ότι θα γίνουν δεκτές σα σύνολο, χωρίς δηλαδή να υπάρχει η δυνατότητα απόρριψης της αίτησης κάποιας εκ των ομάδων.
Η ανακοίνωση ανέγραφε επίσης ότι αναμένουν με αισιοδοξία να συνεργαστούν ενεργητικά και παραγωγικά με τη FIA, με σκοπό την εγκαθίδρυση στέρεων θεμελίων, επάνω στα οποία θα μπορεί να χτιστεί το μέλλον μιας υγιούς και επιτυχούς Formula 1, παρέχοντας σταθερότητα διαρκείας και ορθόδοξη διακυβέρνηση.
Η αντιπρόταση της FOTA στους κανονισμούς προαιρετικού ορίου budget, στο οποίο αντιτίθονταν οι ομάδες, είναι ένα σύστημα τεχνικών συνεργασιών για τις καινούργιες ομάδες, το οποίο θα τις βοηθήσει να συμμετέχουν στο πρωτάθλημα του 2010. Η FOTA ευελπιστεί ότι αυτός ο συμβιβασμός θα επιτρέψει στις επίδοξες καινούργιες ομάδες, με τη βοήθεια των ήδη καθιερωμένων, να αγωνιστούν σε αξιοπρεπές επίπεδο στις πρώτες τους σεζόν, χωρίς να χρειαστεί να επενδύσουν πολύ περισσότερα χρήματα από το όριο του προαιρετικού budget (40 εκατομμύρια βρετανικές στερλίνες).
Η FOTA, προτείνει τη σταδιακή μείωση του ανώτατου ορίου εξόδων των ομάδων, με το μέγιστο επιτρεπτό budget για το 2010 να ανέρχεται στα 100 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2011 αυτό θα μειωθεί στα 45 εκατομμύρια ευρώ.
Οι τεχνικές συνεργασίες θα επιτρέπουν στις καινούργιες ομάδες να προμηθεύονται εξαρτήματα από τις ήδη υπάρχουσες, ιδίως αυτά που δεν κάνουν σημαντική διαφορά στην απόδοση, καθώς και σχεδιαστική τεχνογνωσία.
Εκτιμάται ότι η πρόταση της FOTA είναι ένα βήμα πριν την νομιμοποίηση των πελατειακών μονοθεσίων, τακτική στην οποία αντιτίθενται σθεναρά πολλές ομάδες και εξασφαλίζει ότι οι καινούργιες ομάδες θα μπορούν να αγωνιστούν υπό το όριο budget το 2011 χωρίς εξωτερική βοήθεια, στηριζόμενες αποκλειστικά στις δικές τους δυνατότητες.
Η FOTA, συζήτησε επίσης περαιτέρω τρόπους εξέλιξης της ιδέας του ορίου budget, με το ενδεχόμενο μερικών ενιαίων εξαρτημάτων που δε δημιουργούν διαφορές στην απόδοση να είναι πιθανό να υιοθετηθεί, σε μια προσπάθεια αναδιαμόρφωσης του ορίου budget που επιβλήθηκε, σαν ένα πρόγραμμα περιορισμού του κόστους συμμετοχής.
Αν και δεν έχει επιτευχθεί τελική συμφωνία, εκτιμάται ότι τόσο η FOTA όσο και η FIA είναι αισιόδοξες ότι θα βρεθεί οριστική λύση λίαν συντόμως.
Λόγω του γεγονότος ότι η Williams αποφάσισε να καταθέσει αίτηση συμμετοχής στο πρωτάθλημα του 2010 πριν η FOTA εγκρίνει μια τέτοια κίνηση, η βρετανική ομάδα δεν αποτελεί πλέον μέλος του συνδέσμου. Σύμφωνα με πηγές, στις συνεδριάσεις που είχαν πραγματοποιηθεί στο Μονακό, η FOTA είχε προειδοποιήσει τα μέλη της ότι αν κατέθεταν αίτηση συμμετοχής για το πρωτάθλημα της επόμενης σεζόν ανεξάρτητα, θα αποκλείονταν από το σύνδεσμο. Ο ιδιοκτήτης της πάλαι ποτέ κραταιούς ομάδας, Frank Williams, δήλωσε ότι η απόφαση της FOTA αν και απογοητευτική, είναι κατανοητή, προσθέτοντας πως δεδομένου ότι η μόνη ασχολία της Williams είναι η Formula 1, με υποχρεώσεις στους συνεργάτες της και τους υπαλλήλους της, η συμμετοχή της στο πρωτάθλημα δεν τέθηκε ποτέ υπό αμφισβήτηση. Επίσης, η Williams είναι νομικά δεσμευμένη από συμβόλαιο με τη FOM και τη FIA να συμμετέχει στο σπορ μέχρι το τέλος του 2012. Ο γενικός διευθυντής της ομάδας, Adam Parr, δήλωσε ότι η κατάθεση αίτησης συμμετοχής της Williams για το πρωτάθλημα του 2010 δεν αποτέλεσε κίνηση με σκοπό τη διάσπαση της FOTA, ή να μεταπειστούν οι υπόλοιπες ομάδες. Επίσης, ο Parr ξεκαθάρισε ότι δεν υπήρξε εχθρότητα από τις υπόλοιπες ομάδες για την απόφαση αυτή της Williams, ή τουλάχιστον αν υπήρξε, δεν εκφράστηκε προς αυτήν. Ο Βρετανός δήλωσε ότι εφόσον η πλειονότητα της FOTA επιθυμούσε να ακολουθήσει μια συγκεκριμένη κατεύθυνση, η οποία ήταν διαφορετική από αυτήν της Williams, τότε η εξακολούθηση της συμμετοχής της στο σύνδεσμο θα τον αποδυνάμωνε, οπότε ο Parr δέχθηκε την εξέλιξη αυτή ως λογική συνέπεια.
Πέραν των ήδη υπαρχόντων ομάδων, η Lola ανακοίνωσε ότι και αυτή κατέθεσε αίτηση συμμετοχής για το πρωτάθλημα του 2010, έπειτα από την Campos Meta 1 και την Team US F1. Eπίσης και η Prodrive του David Richards (πρώην αγωνιστικός διευθυντής της Benetton και της BAR) επιβεβαίωσε ότι κατέθεσε αίτηση συμμετοχής στο πρωτάθλημα της επόμενης σεζόν, με την οικονομική υποστήριξη της Dar Capital.
Aντιθέτως, η Epsilon Euskadi, η ομάδα με επιτυχίες στις 24 Ώρες του Le Mans, που συμπεριλαμβανόταν στις ομάδες που θα έκαναν το βήμα προς τη Formula 1 του χρόνου, δε σχολίασε αν κατέθεσε αίτηση συμμετοχής στο πρωτάθλημα του 2010.
Πηγή: rally.gr