Σε ένα ξένο site που είχα διαβάσει κάποια στιγμή και μιλούσε για οδήγηση με μηχανικό κιβώτιο, έγραφε πως με το να ακουμπάμε το χέρι
στο μοχλό φθείρονται τα δίχαλα επιλογής των σχέσεων, δε ξέρω αν αυτά είναι οι "φουρκέτες" που λέει ο συνάδελφος,
πάντως είναι τα δίχαλα που μας επιτρέπουν να μετακινούμε μπρος-πίσω τους μηχανισμούς επιλογής των σχέσεων,
σ' αυτά αναφερόταν το συγκεκριμένο κείμενο.
Δεν ανέφερε κάτι για επίδραση του "χεριού" μας στον συμπλέχτη.
Οπότε θα συμφωνήσω ότι είναι λίγο κουφή η γνωμάτευση
ότι οφείλεται στο ακούμπιγμα του χεριού στο μοχλό.
Σε ένα ξένο forum με ένα σχετικό θεματάκι, κάποιος έγραψε μεταξύ άλλων
"When you drive, you aren't one of those who think that they have to keep their hand on the shift lever all the time are you?
That will lead to premature wear of the bushings in the shifter...proper technique is to only touch the shifter when you are actually shifting
(palm of the hand for forward, fingertips for back, hence the ergonomic shape of the shift lever)
keeping both hands on the steering wheel unless selecting another gear...remember that it's a gear selector, not a stirring rod"(
http://www.ppbb.com/boards/ppbbphp/show ... er=1131556)
Σε ένα άλλο site πάλι βρήκα αυτό:
Heavy-Handed Explanation
In this column in your May issue, you suggest that leaving your hand on the stick in a manual-shift car can lead to more rapid wear.
How can leaving my little hand on the shift knob possibly affect the wear and tear on the transmission?
No movement is involved…please explain.
Joseph Greenberg
Wycombe, Pennsylvania
Granted, it’s a remote possibility with modern floor-mounted shifters with short levers and positive stops,
but the weight of an arm on a shifter can load the transmission internals.
This can bring moving parts against one another, and that’s literally the rub.
In retrospect our caution was probably extra-conservative, but given a long shift lever and habitual arm hanging, the caveat applies.
It is especially true with ancient “three-on-the-tree”, steering column-mounted manual transmission shifters.
They make a great arm perch, leverage in the system is high and such wear was an issue when column shifters were popular.
But as far as a light hand on the shifter between shifts, no big deal.(
http://www.roadandtrack.com/article.asp ... e_number=2)
Και κάτι που βρήκα για τη BMW αλλά πιστεύω πως και τα άλλα αυτοκίνητα είναι παρόμοια:
Shift Knob No-Nos
Why can't I rest my hand on the shift knob?
Ever wonder why people say that its bad to rest you hand on the shift knob while driving? Well, there is a reason, and good thing you listened!
Within the transmission itself, BMW has a specification of 0.004" - 0.006" gap(10 - 15 εκατοστά του χιλιοστού)
between each gear and the shifter rail in the transmission
(for reference, a human hair is approximately 0.0035"). This gap allows for the transmission lubricant to act as a barrier
so that the shifter rail and gear are not directly touching, causing premature wearing of the gear (not syncros), shifter rail, or both.
When you make a 0.001" change at the shift knob and maintain pressure (like resting your hand on the shift knob while driving),
the required 0.004"-0.006" gap is closed, preventing the lubricant to ride between the gear and shifter rail.
Premature wear of the gear or shifter rail may hamper transmission shifting performance, gear engagement,
or worse, require rebuilding or replacement of the transmission.
A recent popular fix for short shifter notchiness is the use of an excessively heavy, metallic shift knob.
At only 3 oz. (approximately 100 grams), the factory shift knob is relatively light, in comparison with the available aftermarket knobs.
We have analyzed the additional mass of the Rogue Engineering shift knobs (approximately 6 oz.)
and have found that they're additional mass was not enough to close the 0.004"-0.006" gap.
However, as we began adding more weight to the shift knob area, we did find that when the mass increased to 8 oz., the gap began to close.
Using anything heavier than this would be the equivalent of driving with your hand resting on the shift knob.
When considering an aftermarket shift knob, consider how much mass it threatens to add.
Too much is a BAD thing for your transmission!(
http://www.rogueengineering.com/Merchan ... _Code=SNNN)
Οπότε, με τα τόσα που διάβασα αρχίζω κι εγώ να πιστεύω πως το να ακουμπάμε το χέρι στις ταχύτητες
ίσως να μην είναι και τόσο καλό,
αλλά σε καμιά περίπτωση δε πρόκειται να χαλάσουμε το συμπλέχτη μας απ' αυτό.
Φθορά στα σημεία του κιβωτίου που ανέφερα πιο πριν είναι πιθανή αλλά όχι και να χάσουμε ολόκληρο συμπλέχτη ! ! ! !
Στο Mazda Tribute που οδηγώ στη δουλειά, το ενδιάμεσο υποβραχιόνιο είναι ακριβώς στο σημείο ώστε να με βολεύει να ακουμπάω τον αγκόνα μου
και ταυτόχρονα να έχω το χέρι στο μοχλό, χωρίς να τον φορτίζω με το βάρος του υπόλοιπου χεριού.
Ίσως τελικά να μην είναι και τόσο άσχημη ιδέα η χρήση του υποβραχιόνιου αλλά στο σωστό ύψος