Το τελευταίο διάστημα είχα διαπιστώσει μια περίεργη ακουστική στα αμορτισέρ - δανείζομαι το χαρακτηρισμό του Μάνθου (Tzakos)-σαν κλούβιο αυγό. Δυστυχώς, και άλλα μέλη έχουν παρόμοιο θέμα (βλέπε Ηλίας/Diesoulas). Ξεκίνησε από τα πίσω όταν ήταν κυρίως κρύα και εδώ και λίγο διάστημα και τα μπροστινά. Στη τελευταία επίσκεψη στην αντιπροσωπεία, ο μηχανικός απεφάνθη πως τα μπροστινά αμορτισέρ έχουν μαλακώσει αλλά όχι ανησυχητικά. Σαφώς και δε ζήτησα αντικατάσταση, ούτε όμως και προτάθηκε. Σημειωτέον πως το αυτοκίνητο είχε κάτι λιγότερα από 30.000χλμ...
Συζήτηση στη συζήτηση, ο Μάνθος, που είναι μανούλα και ασυγκράτητος σε αυτά, μίλησε. Το πρόβλημα λοιπόν δε θα λυνόταν με αντικατάσταση και των τεσσάρων αμορτισέρ μιας και στα (θεωρητικά) επόμενα 30.000χλμ θα αντιμετώπιζα παρόμοιο θέμα. Έπρεπε να δοθεί μια τελική λύση, αλλά με ένα ενδιάμεσο στάδιο. Η τελική λύση θα είναι η πλήρης αντικατάσταση τους αλλά το ενδιάμεσο στάδιο, νέα ελατήρια.
Φυσικά, νέα ελατήρια δε σημαίνει όποια και όποια ελατήρια χαμηλώματος αλλά κάτι ποιοτικό. Ποιοτικό σε πάτημα, ποιοτικό σε λειτουργία αλλά και σε αισθητικό αποτέλεσμα. Σημειωτέον, δεν έχει χρειαστεί να χαμηλώσω ποτέ αυτοκίνητο, είναι κάτι το εντελώς νέο για μένα. Όπως ακριβώς αποφάσισα να βάλω για πρώτη φορά φυμέ μεμβράνες και επέλεξα ένα προϊόν ποιοτικό έχοντας ανεβασμένο κόστος, έτσι και σε αυτή τη περίπτωση επιλέχθηκαν τα ελατήρια Eibach Pro Kit με χαμήλωμα τριών εκατοστών. Κόστος αγοράς, 200€.
Το ραντεβού για αλλαγή τους κλείστηκε για σήμερα το πρωί. Περάστηκαν και επόμενη στάση η ευθυγράμμιση. Φυσικά, ο Μάνθος ήταν εκεί για να βάλει τις νέες παραμέτρους
όπως θα έπρεπε να είναι και όχι της θεωρητικές/εργοστασιακές:
Ξεκινάω από το αισθητικό αποτέλεσμα. Πριν:
Μετά:
Εμφανισιακά και σε ύψος, έχει κατέβει σε επίπεδο DS3 με 16άρια και τη "στάνταρ σπορ ανάρτηση" που το εφοδιάζει η Citroen από το εργοστάσιο. Μέχρι εδώ καλά (και όμορφα!). Πως και κατά πόσο έχει αλλάξει το αυτοκίνητο;;
Άνεση: Χάθηκε ένα 10%-20%, το υπολογίζω ακριβώς στη μέση, στο 15%. Τίποτε το ιδιαίτερο μιας και η άνεση του αυτοκινήτου ήταν πολλές μονάδες πάνω από πολλά ανταγωνιστικά μοντέλα της αγοράς. Τα συγκεκριμένα ελατήρια παραμένουν φιλικά, παρά το χαμήλωμα-άρα και τη σκληρότητα τους. Σαφώς και ο συνδυασμός τους με τα μαλακά εργοστασιακά αμορτισέρ τελικά δουλεύει πολύ καλά στους ελληνικούς κατσικόδρομους και είμαι ευχαριστημένος. Χάθηκε η αίσθηση "τύπου υδρό" που έδινε το μαμά C3 κάποιες στιγμές γιατί λειτουργεί πιο "ορθά-κοφτά", ειδικά σε συνεχόμενες ανωμαλίες. Ακούγεται ελάχιστα παραπάνω ο πίσω ημιάκαμπτος άξονας σε εγκάρσιες ανωμαλίες, αναμενόμενο άλλωστε. Παραμένει όμως εξαιρετικά άνετο (οι περισσότεροι γνωρίζετε την προσήλωση μου στην άνεση) και στην αλλαγή των μαμά αμορτισέρ με κάποια τύπου Monroe Reflex ή κάποια που θα προτείνει ο Μάνθος ώστε να μην σκληραίνει περαιτέρω, θα δέσουν εξαιρετικά. Θεωρώ, μένει η πράξη.
Κράτημα/συμπεριφορά. Η μέρα με τη νύχτα. Αν και αυτό θα έφτανε, θα σας
τα τουμπανιάσω κανονικά και με το νόμο εξηγώντας όσο και όσα μπορώ.
α) Αλλαγή κατεύθυνσης. Μηδενίστηκαν όλες οι τάσεις πλεύσης και η όποια ασάφεια. Σταμάτησε εντελώς η έντονη κλίση στον διαμήκη άξονα.
β) Συμπεριφορά και λειτουργία σε ανωμαλίες. Το κλασσικό τεστ στη δεξιά λωρίδα πάνω στη γέφυρα της Μουδανίων στον περιφερειακό. Κατεύθυνση από ανατολικά προς δυτικά. 90-100χαω. Δύο χασίματα, το ένα πίσω από το άλλο με λίγα μέτρα απόστασης μεταξύ τους. Πριν, έλεγες "πάει, το έχασα" αν δε το ήξερες. Τώρα λες " μπορώ και με παραπάνω" αν και μπορεί να το ξανασκεφτείς. Φυσικά, η ταλάντωση στο τελείωμα της μας τελείωσε και αυτή.
γ) Συμπεριφορά στις στροφές. Η πιο σημαντική αναβάθμιση είναι στο συγκεκριμένο πεδίο. Η ασφαλής αλλά και η καθαρά υποστροφική συμπεριφορά που έβγαινε νωρίς με τις μεγάλες τις κλίσεις, έδωσε τη θέση της σε μια ουδετερότητα η οποία ορίζεται πλέον από την πρόσφυση των ελαστικών. Παραμένει υποστροφικό στο -πολύ μεγαλύτερο πλέον- όριο αλλά κρατάει σε χιλιόμετρα που πριν τα έβλεπα με το κυάλι Ακολουθούν 2 παραδείγματα.
1) Ερχόμενος από το γυμνάσιο του Φωκά, στη διασταύρωση με Επταπυργίου, φανάρι με στροφή για να βγεις με κατεύθυνση την έξοδο του περιφερειακού. Γωνία 75-80 μοιρών. Τρίτη με 2500σαλ και πράσινο φανάρι, το αυτοκίνητο έστριψε άψογα, χωρίς περιττές κλίσεις και το όριο προσδιορίστηκε από τα ελαστικά. Πρώτη έκπληξη!
2) Έξοδος περιφερειακού στο ύψος της Νεαπόλεως. Δύο S (το πρώτο κλειστό και το δεύτερο ανοικτό) τα οποία δοκιμάζουν αναρτήσεις/λάστιχα/τιμόνι και γενικώς το πλαίσιο. Διαδρομή παιχνίδι για όλα τα αυτοκίνητα που είχα μιας και κάνω αυτή τη διαδρομή από τη μέρα που ολοκληρώσανε το έργο.
Προ αναβάθμισης το C3 έγερνε, τα λάστιχα χάνανε της πρόσφυση τους πολύ νωρίς, το ESP άναβε σχεδόν πάντα και φυσικά έλεγα πως τα λάστιχα φταίνε γιατί είναι μάπα. Όχι πως είναι κορυφαία αλλά η αλήθεια είναι πως τελικά το στήσιμο τα αχρήστευε. Πλέον, οι περιορισμένες κλίσεις δίνουν κράτημα και τα ελαστικά κάνουν σωστά τη δουλειά τους παρά τα 30.000χλμ που έχουν. Τουλάχιστον 20% παραπάνω ταχύτητα διέλευσης στην εξωτερική λωρίδα αλλά με αισθητά περισσότερη ασφάλεια και χωρίς ESP. Με σύμμαχο τη ροπή, κυνηγάς κόσμο πλέον!
Όλα τα παραπάνω δεν οφείλονται μόνο στα ελατήρια. Όποιος το πιστεύει αυτό, γελιέται. Το μυστικό είναι ο συνδυασμός των νέων παραμέτρων της ευθυγράμμισης που έθεσε ο Μάνθος. Φαινομενικά είναι εκτός ορίων κατασκευαστή, πρακτικά είναι όπως πρέπει.
Μιλώντας σήμερα το απόγευμα μαζί του, με ρώτησε αν "έσφιξε και βάρυνε" το τιμόνι. Όχι απάντησα, είναι ηλεκτρικό και παραμένει ως ήταν. Η κίνηση στην πόλη και το 1,5 χιλιόμετρο στο περιφερειακό δε μου έδειξε διαφορά. Η απειρία μου πήρε αποστομωτική απάντηση στη διαδρομή από Ρετζίκι-Καλαμαριά και πίσω μέσω περιφερειακού. Ναι, βάρυνε τελικά, είναι πιο σαφές και πιο κοφτερό, δίνοντας περισσότερη πληροφόρηση και μεγαλύτερη αίσθηση εμπιστοσύνης.
Ανέφερε ο Βαγγέλης την εμπειρία του ανάλογων ελατηρίων χαμηλώματος σε Ford Focus. Ένα αυτοκίνητο που θεωρητικά είχε κρατήματα και λίγες κλίσεις. Δε θα το έκανα ποτέ σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Στα νέα C3 και C4, θεωρώ πως θα αποτελέσει μια άξια αναβάθμιση του αυτοκινήτου σας, εμφανισιακά θα κερδίσει πολύ ειδικά με μια ζαντούλα -διαβάζεις Βαγγέλη;;-, θα χάσετε ελάχιστα σε άνεση (λιγότερο από το C3 λόγω του βάρους και μεταξονίου σας) αλλά το κέρδος σε κράτημα θα μετατρέψει το αυτοκίνητο σας σε GTi. Προσοχή όμως στην επιλογή ποιοτικού προϊόντος αλλά και στη νέα γεωμετρία της ανάρτησης
Όσοι πιστοί, προσέλθετε και δε θα χάσετε!!!