Ημερολόγιο Γκαλερί Αναζήτηση Εγγραφή Σύνδεση 

[ +/- ] [ Τώρα είναι Παρ 29 Μαρ 2024, 01:29 ]


 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: Λάδια κινητήρα: Τι, Πως και Γιατί;
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Παρ 03 Απρ 2015, 09:27 
Χωρίς σύνδεση
Super Moderator
Super Moderator
Άβαταρ μέλους

Εγγραφή: Παρ 24 Δεκ 2010, 12:03
Δημοσιεύσεις: 15531
Τοποθεσία: Θεσ/νικη
Με την ευγενική συγγραφή του μέλους Tzakos




HTHS, Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού (150oC) = όσο μεγαλύτερη τιμή τόσο το λιπαντικό φιλμ κατά την άσκηση υψηλής πίεσης μεταξύ δύο μεταλλικών επιφανειών παραμένει παχύτερο σε ένα λιπαντικό (ακόμη κι αν είναι χαμηλότερου ιξώδους).
Viscosity Index, VI - Δείκτης Ιξώδους = περιγράφει την αντίσταση του λαδιού στη μεταβολή του ιξώδους του με την αύξηση της θερμοκρασίας. Όσο πιο μικρός είναι αυτός ο αριθμός τόσο πιο ευαίσθητο είναι το ιξώδες του με τη θερμοκρασία.
Flash Point, FP - Σημείο Ανάφλεξης = είναι η θερμοκρασία στην οποία το λιπαντικό παράγει ατμούς που μπορούν στιγμιαία να αναφλεχθούν υπό την παρουσία φλόγας ή και αέρα. Σε χρησιμοποιημένο λιπαντικό το σημείο ανάφλεξης υποβαθμίζεται, για αυτό και (πιθανόν) να εξατμίζονται ευκολότερα. Όταν η ανάφλεξη των ατμών διαρκέσει πάνω από 5 sec., τότε μιλάμε για σημείο Καύσης Λιπαντικού(Fire Point. FP) το οποίο βρίσκεται θερμοκρασιακά υψηλότερα από το σημείο ανάφλεξης. Στο σημείο που το λιπαντικό καίγεται παρουσία αέρα χωρίς φλόγα καθορίζει κα το σημείο Αυτανάφλεξης.
Pour Point, PP - Σημείο Ροής & Σημείο Θόλωσης = Το σημείο ροής είναι η κατώτατη θερμοκρασία όπου το λιπαντικό ρέει υπό την επίδραση του βάρους του. Το σημείο θόλωσης είναι η θερμοκρασία που, λόγω χημικών «ανακατατάξεων», το λάδι καθίσταται θολό. Το σημείο θόλωσης είναι ανώτερο του σημείου ροής.
Αντοχή στην οξείδωση = δείκτης αντοχής του λιπαντικού στην οξείδωση λόγω υψηλών θερμοκρασιών και παρουσίας αέρα. Συνήθως το λάδι σκουραίνει με την οξείδωση (δεν είναι βέβαια ο μοναδικός λόγος). Η υπερβολική οξείδωση μπορεί να αυξήσει το ιξώδες.
TAN, Total Acid Number - Οξύτητα = ποσότητα σε mgr ΚΟΗ (καυστικού καλίου-ποτάσας) για την εξουδετέρωση της οξύτητας του λιπαντικού και μετατροπή του σε ουδέτερο pH.
TBN, Total Base Number - Αλκαλικότητα = ποσότητα κατάλληλου προσθέτου για την εξουδετέρωση της αλκαλικότητας του λιπαντικού και μετατροπή του σε διάλυμα με ουδέτερο pH. Όσο πιο μικρός ο αριθμός τόσο πιο λίγα είναι τα πρόσθετα του λαδιού. Με τη χρήση του λιπαντικού παρατηρείται πτώση του TBN.
Sulfated Ash - Τέφρα = δημιουργείται από μεταλλικά στοιχεία που υπάρχουν στα πρόσθετα του λιπαντικού και από τα κατάλοιπα (οξείδια, σκόνη, μεταλλικά τεμάχια) που δημιουργούνται κατά τη χρήση των λαδιών.


Κάθε λιπαντικό, στο κουτί του αναγράφει ένα σύνολο πληροφοριών που είναι αρκετά χρήσιμα για την αναγνώρισή του.
Viscosity = Ιξώδες Λιπαντικού
Ενδείξεις όπως: SAE 0W-30, SAE 5W-40, SAE 10W-40, SAE 10W-60 κ.α., είναι δείγματα αναγραφής ιξώδους. Η SAE είναι η προδιαγραφή μέτρησης του ιξώδους.
Γενικά, το ιξώδες είναι η συμπεριφορά του λαδιού το χειμώνα και το καλοκαίρι. Η ένδειξη για παράδειγμα 10W, μας δείχνει τη συμπεριφορά του λιπαντικού ως προς το ιξώδες του το χειμώνα (W=Winter=Χειμώνας) και η ένδειξη 40, τη συμπεριφορά του λιπαντικού ως προς το ιξώδες του το καλοκαίρι.
Γενικά αναφέρεται, ότι όσο πιο χαμηλό ιξώδες έχει το λιπαντικό, τόσο πιο λεπτόρευστο είναι. Για παράδειγμα το λιπαντικό 0W-20 είναι πιο λεπτόρευστο από το λιπαντικό με 10W-40 τόσο στο κρύο όσο και στη ζέστη. Η διαφορά μεταξύ δύο λιπαντικών 0W-40 και 10W-40 είναι μόνο ως προς το χειμώνα, όπου το πρώτο (0W) ρέει πολύ πιο εύκολα από το δεύτερο (10W). Στο καλοκαίρι όμως παρουσιάζουν παρόμοια ή ίδια συμπεριφορά (δείκτης 40).
Τέλος, όταν η διαφορά μεγαλώνει αρκετά μεταξύ του δείκτη που αφορά το χειμώνα και το καλοκαίρι (π.χ λιπαντικό 10W-60), φανερώνεται η παρουσία μεγάλης ποσότητας πρόσθετων ενίσχυσης ιξώδους στο λιπαντικό με σκοπό την αυξημένη δυνατότητα διακύμανσης του ιξώδους σε μεγάλο θερμοκρασιακό φάσμα.
Με λίγα λόγια, εάν δεν υπήρχαν πάρα πολλά ενισχυτικά ιξώδους στο 10W-60, αυτό θα ήταν 10W-30 ή 10W-40. Το μειονέκτημα στην χρήση πολλών ενισχυτικών ιξώδους, είναι ότι με την χρήση καταστρέφονται και το λιπαντικό υποβαθμίζεται από 60άρι σε χαμηλότερο δείκτη ιξώδους.
Αντιθέτως, όταν δεν χρησιμοποιούνται πολλά πρόσθετα ενίσχυσης ιξώδους (όπως συμβαίνει σε λάδια GroupIV/V), η αντοχή του ανοίγματος ιξώδους σε βάθος χρόνου αυξάνει. Σε αυτά τα λάδια η "αντοχή" τους επιτυγχάνεται από την ποιοτική συνθετική τους βάση, με αποτέλεσμα την αντοχή σε χρόνο και χρήση.


Η σωστή επιλογή λιπαντικού.
Δεν είναι εύκολο να προτείνεις μία συγκεκριμένη εταιρία και τύπο λιπαντικού για όλους τους κινητήρες.
Ακόμη και σε έναν τύπο κινητήρα, το ιδανικό συγκεκριμένο λιπαντικό είναι αποτέλεσμα δοκιμών και συγκρίσεων, γιατί οι κινητήρες μας διαφέρουν λόγω των διαφορετικών συνθηκών που έχουν δουλέψει, την διαφορετική συντήρηση που τυχόν έχουμε κάνει, το κατά πόσο το "στίβουμε" στην καθημερινή μας οδήγηση και άλλα πολλά. Οι "ανοχές" με λίγα λόγια διαφέρουν από κινητήρα σε κινητήρα και βάση αυτών θα πρέπει να επιλεχθεί το σωστό λιπαντικό.
Άλλωστε, σκοπός δεν είναι να βάλουμε το καλύτερο λιπαντικό της αγοράς αλλά το σωστότερο για τις ανοχές του κινητήρα μας.
Ας προσπαθήσουμε να ξεκαθαρίσουμε μερικά σημεία, για μια σωστότερη επιλογή λιπαντικού.
Όταν πρόκειται να συγκρίνουμε διάφορα λιπαντικά για χρήση στο αυτοκίνητό μας, πρέπει να ανατρέξουμε στις τεχνικές προδιαγραφές των λιπαντικών και να τα συγκρίνουμε σε ομάδες ίδιου ιξώδους.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του λιπαντικού δεν θα τα βρούμε πάνω στο κουτί, αλλά σε αρχεία pdf (συνήθως), που δημοσιεύονται στο διαδίκτυο από τις εταιρίες. Αυτός είναι ο μοναδικός τρόπος, για να μπορέσουμε να επιλέξουμε εκείνο το λιπαντικό με τις καλύτερες προδιαγραφές προστασίας και απόδοσης.
Από όλα τα αναγραφόμενα τεχνικά χαρακτηριστικά, υπάρχουν μερικά που πρέπει να προσέξουμε ιδιαιτέρως, αν και μερικοί κατασκευαστές λιπαντικών δεν δίνουν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονται για την απευθείας σύγκριση. Οι συγκρίσεις μπορεί να είναι δύσκολες χωρίς την πλήρη εικόνα των χαρακτηριστικών, αλλά όχι αδύνατη.

Παρακάτω, δίνονται τα πιο βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να αναζητήσουμε στην απευθείας σύγκριση των λιπαντικών.
-Κινηματικό Ιξώδες στους 100 βαθμούς Κελσίου.
-Κινηματικό Ιξώδες στους 40 βαθμούς Κελσίου.
-Δείκτης Ιξώδους (VI).
-Σημείο Ροής (Pour Point).
-Σημείο Ανάφλεξης (Flash Point).
-Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού ή HTHS.
Από τα παραπάνω τα πιο σημαντικά είναι ο Δείκτης Ιξώδους (VI) και ο Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού (HTHS - High Temperature/High Sheer Viscosity).
Ένα λιπαντικό με μεγαλύτερο δείκτη ιξώδους, έχει καλύτερη ικανότητα να διατηρεί το ιξώδες του σε ένα μεγάλο εύρος θερμοκρασίας. Είναι πολύ σημαντικό να διατηρείται σταθερό το ιξώδες του λιπαντικού τόσο στο κρύο, όσο και στη ζέστη χωρίς να επηρεάζεται. Φυσικά, αυτός ο δείκτης ισχύει όσο το λιπαντικό είναι καινούργιο και δεν μας λέει τίποτα, για το πόσο θα διατηρηθεί ο δείκτης ιξώδους κατά τη χρήση του λιπαντικού και τη γήρανση του.
Αυτή την πληροφόρηση μας τη δίνει ο Δείκτης Αντοχής Λιπαντικού (HTHS).
Γενικά, τα ορυκτέλαια και τα ημισυνθετικά τείνουν να χάνουν πιο γρήγορα τον δείκτη ιξώδους κατά την χρήση, σε σχέση με τα συνθετικά λιπαντικά. Τα συνθετικά λιπαντικά έχουν πολύ μικρότερες ανάγκες ενισχυτικών ιξώδους, τα οποία ως γνωστό «σπάνε» γρηγορότερα κατά τη χρήση του λιπαντικού.
Υπό συνθήκες υψηλής πίεσης όπου εμφανίζεται η φθορά στα κινητά μέρη του κινητήρα, τα ενισχυτικά του Δείκτη Ιξώδους (πολυμερή) καταρρέουν. Όταν συμβαίνει αυτό, το ιξώδες του λιπαντικού μειώνεται. Αυτό είναι ουσιαστικά που μετρά το τεστ, HTHS.
O HTHS δείκτης μετράται σε Centipoise (cP) και θα πρέπει να παραμένει υψηλός. Σε κάθε SAE ιξώδους, υπάρχει ένα κατώτερο όριο για την τιμή HTHS. Εάν ένα πολύτυπο λιπαντικό δεν μπορεί να πετύχει μια τιμή HTHS πάνω από το όριο που έχει θεσπιστεί, δεν μπορεί να πιστοποιηθεί για αυτό το ιξώδες. Για παράδειγμα, ένα λιπαντικό για να ανήκει στην κατηγορία SAE 15W-40, θα πρέπει να έχει HTHS τουλάχιστον 3.7 .
Όσο πιο λεπτόρευστο είναι το λιπαντικό (δείκτης SAE), τόσο πιο χαμηλό είναι το όριο της τιμής HTHS που πρέπει να έχει.
Βέβαια το όσο το δυνατόν υψηλότερο HTHS δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός. Ο κάθε κινητήρας έχει ένα "όριο" HTHS που μπορεί να δεχθεί χωρίς να μειωθεί το "στροφάρισμα". Αυτό το όριο δεν μπορείτε να το βρείτε πουθενά παρά μόνο με συνεχείς δοκιμές με διάφορα λιπαντικά.


Στην συνέχεια θα αναφερθώ σε ένα μεγάλο θέμα για μένα,που έχει αναφερθεί από πολλούς εδώ μέσα.
Στους δείκτες min-max,στην βέργα του λαδιού μας και που πρέπει να είναι.

Οι δείκτες λαδιού έχουν μία ελάχιστη και μία μέγιστη σήμανση. Όσο το λάδι παραμένει ανάμεσα σε αυτή την περιοχή, υπάρχει με ασφάλεια παροχή λαδιού από την τρόμπα λαδιού και το σύστημα διατηρεί τη σωστή πίεση λαδιού.
Μεγάλη σημασία δώστε στο να μη ξεπερνάτε την μέγιστη στάθμη του λιπαντικού, διότι υποχρεώνεται το σύστημα να αυξάνει την πίεση του λαδιού, το λάδι να αφρίζει και να αναθυμιάζει υπερβολικά (και φυσικά να καταναλώνεται αμέσως).
Εξαίρεση οι κινητήρες με μεταβλητό χρονισμό όπου είναι καλύτερα να συμπληρώνεται αμέσως το λιπαντικό που έχει καταναλωθεί.


Η σημασία του ιξώδους του λαδιού στο μεταβλητό χρονισμό.
Η φθορά του μεταβλητού χρονισμού, γίνεται κυρίως στο ξεκίνημα του κινητήρα, εκεί κυρίως που υπάρχει έλλειψη του λιπαντικού από το εσωτερικό της βαλβίδας του μεταβλητού. Είναι σημαντικό για τη βαλβίδα, να λιπανθεί γρήγορα κατά το ξεκίνημα. Εάν λοιπόν κατοικείτε σε περιοχές που ο χειμώνας είναι συνήθως βαρύς (0-5°C), προτιμήστε ένα λιπαντικό 5W-40, διαφορετικά ένα λιπαντικό 10W-40 είναι υπεραρκετό.


Πώς μετράω τη στάθμη του λαδιού;
Ο δείκτης του λαδιού, έχει μια μέγιστη και μία ελάχιστη ένδειξη στάθμης. Αυτή η διαφορά συνήθως είναι 1 λίτρο λάδι.
Να μη ξεπεράσετε ποτέ τη μέγιστη στάθμη, έστω και από αμέλεια σας!
Εάν χρειαστείτε συμπλήρωμα, προσέξτε να μην ξεπεράσετε τη μέγιστη τιμή του δείκτη. Καλύτερα να έχετε λίγο λιγότερο λάδι, παρά περισσότερο.
Σε περισσότερο λάδι το σύστημα αυξάνει την πίεση του λαδιού, το αυτοκίνητο δεν "τραβά" σωστά, το λάδι αφρίζει εύκολα με αποτέλεσμα η αντλία λαδιού να στέλνει φυσαλίδες λαδιού! Σε ζεστό καιρό μάλιστα, αυξάνονται αρκετά οι αναθυμιάσεις του λαδιού με αποτέλεσμα να απομακρύνονται μεγαλύτερες ποσότητες βρασμένου λαδιού από το σωλήνα αναθυμιάσεων και να λερώνεται υπερβολικά η πεταλούδα γκαζιού μαζί με τον αισθητήρα όγκου αέρα (MAF/ΜΑΡ).
Επίσης έχει παρατηρηθεί, κινητήρας που ήταν "ποτισμένος" λάδι, μετά από πίεση σε ζεστό καιρό να χάσει λάδια από τις τσιμούχες του, λόγω υπερβολικής εσωτερικής πίεσης!

_________________
-Πράκτορας ΑΚΑ Βλέπω ΚΑΙ πίσω από το βουνό, μέσα από το τούνελ, ας έχει και ομίχλη!

1985 GSA - 1986 BX 1.6 TRS - 1991 GS Pallas - 2001 BX Atout - 2003 Saxo 1.1 Furio - 2007 C2 1.4 VTR - 2008 C4 1.6 16v Exclusive - 2010 C4 1.4 16v Elegance - 2011 Xsara 1,6 16v VTS - 2012 C3 1.6 e-HDI Eco Chic, και πλέον 2016 Peugeot 308 SW THP Premium Pack


Κορυφή 
 
 
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
 
 Σελίδα 1 από 1 [ 1 Δημοσίευση ] 



Συναφή θέματα

Δηλωση αλλαγης κινητηρα
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά Θέματα
Συγγραφέας: zx lover
Απαντήσεις: 21
Ξαφνικό κόψιμο κινητήρα
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά-Μηχανολογικά-Ηλεκτρ/ικά Saxo
Συγγραφέας: Tsiou28
Απαντήσεις: 0
Προβλημα εκκινησης THP κινητηρα
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά-Μηχανολογικά-Ηλεκτρ/ικά C5
Συγγραφέας: georgios
Απαντήσεις: 29
Κορυφή
 


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 9 επισκέπτες

 
 

 
Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
Σύνδεση
Όνομα μέλους:

Εγγραφή
Κωδικός:

Ξέχασα τον κωδικό μου
Αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ενεργοποίησης πάλι
Αυτόματη σύνδεση σε κάθε επίσκεψη
Απόκρυψη των στοιχείων μου κατά την διάρκεια της σύνδεσης

Για να συνδεθείτε πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος. Η εγγραφή γίνεται σε λίγα μόνο λεπτά, αλλά σας παρέχει αυξημένες δυνατότητες. Επίσης οι διαχειριστές μπορεί να χορηγούν επιπρόσθετα δικαιώματα στα εγγεγραμμένα μέλη. Πριν συνδεθείτε, σιγουρευτείτε ότι γνωρίζετε τους όρους χρήσης και τις σχετικές τακτικές. Παρακαλούμε να διαβάσετε τους κανόνες της Δ. Συζήτησης κατά την πλοήγησή σας σε αυτό.

Όροι χρήσης | Προσωπικό απόρρητο

 
Απέκτησε Greek Citroen Club αξεσουάρ
Απέκτησε Greek Citroen Club αξεσουάρ
 
cron