Ημερολόγιο Γκαλερί Αναζήτηση Εγγραφή Σύνδεση 

[ +/- ] [ Τώρα είναι Παρ 29 Μαρ 2024, 01:38 ]


 Σελίδα 1 από 1 [ 1 Δημοσίευση ] 



 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: Περι φρένων
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: Παρ 15 Σεπ 2006, 19:07 
Χωρίς σύνδεση
Άβαταρ μέλους

Εγγραφή: Κυρ 10 Σεπ 2006, 15:35
Δημοσιεύσεις: 109
Τοποθεσία: Χαλκίδα-Αθήνα
H χρήση των φρένων ήταν απαραίτητη από τα πρώτα ατμοκίνητα αυτοκίνητα τα οποία χρησιμοποιούσαν πολύ απλά συστήματα, για να εξελιχθούν τελικά σε μεγάλο βαθμό από τη χρονολογία σταθμό για την ιστορία των φρένων, το 1954. Τη χρονιά αυτή η Jaguar κέρδισε τις 24 ώρες του Λε Μαν λόγω του ότι ήταν η μοναδική εταιρεία η οποία χρησιμοποιούσε δισκόφρενα.
Μέχρι τότε όλα τα αυτοκίνητα χρησιμοποιούσαν ταμπούρα τα οποία αποτελούσαν μεγάλη τεχνολογική εξέλιξη για την εποχή ενώ η χρήση της υποβοήθησης για την αύξηση της ισχύος φρεναρίσματος δυσκόλευε την επικράτηση των δισκόφρενων.
Εξαιτίας της συνεχούς αύξησης των αυτοκινήτων, τα οποία παράλληλα γίνονταν όλο και πιο γρήγορα, οι κατασκευαστές υιοθετούσαν συνεχώς νέες λύσεις οι οποίες εφαρμόζονταν πρώτα στα αγωνιστικά αυτοκίνητα για να περάσουν μετέπειτα στα καθημερινά αυτοκίνητα. Η εξέλιξη της μικροηλεκτρονικής συνέβαλε ακόμα περισσότερο στην καλύτερη απόδοση ενός συστήματος πέδησης -βλέπε σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS), το οποίο ξεκίνησε να τοποθετείται σε ακριβά
αυτοκίνητα στις αρχές της δεκαετίας του '80 για να γίνει στις μέρες απαραίτητο στοιχείο του εξοπλισμού και των πιο μικρών αυτοκινήτων.
Η απόσταση ακινητοποίησης ενός οχήματος εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως το υλικό (χυτοσίδηρος, κεραμικά συνθετικά με ανθρακονήματα) και ο τύπος των φρένων (δισκόφρενα αεριζόμενα - απλά, ταμπούρα), η κατάσταση, η ποιότητα και η πίεση των ελαστικών, οι εξωτερικές συνθήκες περιβάλλοντος (βροχή, ζέστη, κρύο, πάγος) και η κατάσταση του οδοστρώματος.


Υποβοήθηση φρένων
Οταν φρενάρουμε το αυτοκίνητο χωρίς να είναι σε λειτουργία ο κινητήρας, παρατηρούμε ότι τα φρένα δεν "πιάνουν" καλά έως και καθόλου. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν λειτουργεί η υποβοήθηση των φρένων η οποία σε όλα τα αυτοκίνητα είναι υδραυλική. Το πρώτο αυτοκίνητο με υποβοήθηση παρουσιάστηκε το 1921 αλλά δεν γνώρισε επιτυχία γιατί χρησιμοποιούσε νερό το οποίο δεν έχει καλή συμπεριφορά τόσο στις αυξημένες θερμοκρασίες, όσο και στην πίεση. Ετσι αντικαταστάθηκε και καθιερλωθηκε το "υγρό φρένων".
Το υγρό φρένων μεταφέρει την πίεση και πρέπει να έχει υψηλό σημείο βρασμού, δηλαδή να μην κάνει φυσαλίδες. Σε αντίθετη περίπτωση, εάν δηλαδή υπάρχει στο κύκλωμα αέρας, είναι αδύνατο το φρενάρισμα. Η υποβοήθηση πολλαπλασιάζει τη δύναμη που ασκείται στο πεντάλ από τρεις έως πέντε φορές. Για να λειτουργήσει χρειάζεται υποπίεση η οποία παρέχεται είτε απευθείας από τον κινητήρα κατά τη φάση εισαγωγής, είτε από χωριστή αντλία. Η κατανομή της πίεσης μεταξύ των εμπρός και των πίσω τροχών γίνεται από τις βαλβίδες κατανομής που μεταβάλλουν το μοίρασμα έτσι ώστε να μην επηρεάζεται το βάρος φόρτωσης του αυτοκινήτου.
Βασικό εξάρτημα κάθε υδραυλικού συστήματος φρένων είναι ο κεντρικός κύλινδρος (σεβρό). Αποτελείται βασικά από δύο κυλίνδρους, ο καθένας από τους οποίους τροφοδοτεί ένα κύκλωμα. Οταν πατάμε το πεντάλ του φρένου, μετακινούμε μέσω του μηχανισμού υποβοήθησης το έμβολο του κεντρικού κυλίνδρου, ωθώντας το υγρό προς τους κυλίνδρους των δαγκανών.
Ενα δοχείο συλλογής του υγρού φροντίζει έτσι ώστε να υπάρχει πάντα η ενδεδειγμένη ποσότητα υγρού στο κύκλωμα. Ο διπλός κεντρικός κύλινδρος τροφοδοτεί δύο ξεχωριστά κυκλώματα έτσι ώστε σε περίπτωση που υπάρξει βλάβη στο ένα κύκλωμα να υπάρχει η δυνατότητα φρεναρίσματος. Στα οχήματα με το μεγαλύτερο βάρος στον μπροστινό άξονα προτιμάται η διαγώνια διάταξη των κυκλωμάτων όπου το κάθε ένα ενεργοποιεί ένα εμπρός και το διαγώνια αντιδιαμετρικό πίσω φρένο.
Εκτός από το υδραυλικό σύστημα υποβοήθησης σε πειραματικό στάδιο βρίσκεται ένα ηλεκτρικό σύστημα υποβοήθησης το οποίο θα τοποθετηθεί για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο παραγωγής στη νέα Mercedes σειράς E.


Δισκόφρενα

Τα δισκόφρενα αποτελούν το καλύτερο σύστημα επιβράδυνσης ενός οχήματος και τόσο το υλικό τους όσο και η κατασκευή τους ποικίλουν ανάλογα με το αυτοκίνητο. Ετσι σε ευρείας παραγωγής αυτοκίνητα συναντούμε πανομοιότυπες κατασκευές ενώ σε πιο εξεζητημένα υπάρχουν "hi - tech" λύσεις.
Το "κλασικό" σύστημα των δισκόφρενων διαθέτει μια σταθερή δαγκάνα με ένα έμβολο που περιβάλλουν το δίσκο. Με το πάτημα του πεντάλ του φρένου το έμβολο πιέζει τα τακάκια και αυτά το δίσκο μετατρέποντας την ενέργεια των φρένων σε θερμότητα. Οταν το πεντάλ του φρένου δεν είναι πατημένο, τα τακάκια βρίσκονται πολύ κοντά με το δίσκο (από 0,1 έως 0,15 χιλ.) έτσι ώστε με το παραμικρό πάτημα του πεντάλ η απόκριση να είναι άμεση. Επίσης τα δισκόφρενα τοποθετούνται σε όλα
τα αυτοκίνητα στο εσωτερικό των ζαντών εκτός από μερικές σπάνιες λύσεις όπου βρίσκονταν κοντά στο διαφορικό (Alfa Romeo 75).
Εκτός από τους "απλούς" δίσκους, υπάρχουν οι αεριζόμενοι οι οποίοι κατασκευάζονται σε διάφορους τύπους. Η συνηθέστερη μορφή αεριζόμενων δίσκων είναι αυτοί που αποτελούνται από δύο παράλληλους δίσκους οι οποίοι ενώνονται μέσω νευρώσεων που έχουν σκοπό να μεταφέρουν γρήγορα τη θερμοκρασία στο περιβάλλον. Αλλοι τύποι είναι οι τρυπητοί, οι χαρακτοί ή και ο συνδυασμός αυτών των δύο, οι οποίοι έχουν το πλεονέκτημα του μικρότερου βάρους.
Πέρα από τη μορφή των δίσκων, μεγάλο ρόλο παίζει και το υλικό κατασκευής τους. Το υλικό κατασκευής των περισσότερων δίσκων είναι ο χυτοσίδηρος. Αυτό το μέταλλο έχει χαμηλό κόστος και ικανοποιητική απόδοση αλλά μεγάλο βάρος. Αυτό οδήγησε τους κατασκευαστές στην αναζήτηση νέων υλικών κατασκευής των δίσκων οι οποίοι τοποθετήθηκαν αρχικά στα μονοθέσια της F1 και κατόπιν πέρασαν σε ακριβά σπορ αυτοκίνητα.
Τα ανθρακονήματα είναι περίπου 4 φορές ελαφρύτερα από το χυτοσίδηρο και έχουν καλύτερο συντελεστή
τριβής ενώ είναι εξαιρετικά ανθεκτικά σε υψηλές θερμοκρασίες. Ομως η χρήση τους δεν ενδείκνυται για χρήση "Ι.Χ" όχι για λόγους κόστους αλλά γιατί υπάρχει μεγάλη φθορά του υλικού σε καθημερινές συνθήκες οδήγησης και ο επιθυμητός συντελεστής τριβής τον οποίο αποκτά σε υλικό σε θερμοκρασίες άνω των 200 βαθμών Κελσίου.Επίσης εξελίχθηκε ένα νέο υλικό κατασκευής δίσκων από ανθρακονήματα με υγρό πυρίτιο, που έδωσε τα γνωστά ως "κεραμικά" φρένα. Αυτά τα φρένα αντέχουν σε θερμοκρασίες πολύ πάνω από τους 2.000 βαθμούς Κελσίου και είναι ανθεκτικότερα και ελαφρύτερα από όλα τα άλλα είδη.
Η συνηθέστερη μορφή κατανομής της πέδησης είναι η λύση του διπλού κυκλώματος. Η διαγώνια διάταξη (αριστερά) προτιμάται συνήθως στα αυτοκίνητα με μπροστινή κίνηση και η διάταξη εμπρός - πίσω (δεξιά) συνήθως σε πισωκίνητα μοντέλα.
Η διάταξη του περιορισμού της δύναμης πέδησης μειώνει την πίεση προς τον πίσω άξονα έτσι ώστε να μην μπλοκάρουν οι τροχοί.
Η συνηθέστερη μορφή κατανομής της πέδησης είναι η λύση του διπλού κυκλώματος. Η διαγώνια διάταξη (αριστερά) προτιμάται συνήθως στα αυτοκίνητα με μπροστινή κίνηση και η διάταξη εμπρός - πίσω (δεξιά) συνήθως σε πισωκίνητα μοντέλα.
Τα περισσότερα αυτοκίνητα χρησιμοποιούν δισκόφρενα με γλίστρα τα οποία βασικά αποτελούνται από το εξωτερικό περίβλημα, την ντίζα του φρένου, το άγκιστρο ασφάλισης, την κινητήρια άτρακτο, το έμβολο, το δίσκο και τα τακάκια.


Ταμπούρα
Τα ταμπούρα τοποθετούνται μόνο στους πίσω τροχούς, γιατί οι πιέσεις που ασκούνται σε αυτούς κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος είναι πολύ μικρότερες από αυτές των μπροστινών τροχών. Υπάρχουν συνήθως σε χαμηλού κυβισμού αυτοκίνητα και η κατασκευή τους είναι ιδιαίτερα απλή και χαμηλού κόστους. Αυτό το σύστημα βασικά αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής που ασκούν στο εσωτερικό του τυμπάνου και τα ελατήρια επαναφοράς έλκουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού.


Σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών (ABS)
Το ABS (Anti Block System) είναι ένα σύστημα το οποίο ρυθμίζει ηλεκτρονικά την πίεση του υγρού φρένων και έχει σαν στόχο τη διατήρηση της σταθερότητας του ελέγχου ενός οχήματος αποτρέποντας το μπλοκάρισμα των τροχών. Αναγνωρίζει έγκαιρα τον κίνδυνο μπλοκαρίσματος ενός ή περισσότερων τροχών μετρώντας την ταχύτητα περιστροφής τους. Οταν μετρηθεί επιβράδυνση πάνω από 1,4g, κάτι αδύνατο για ένα όχημα, σημαίνει ότι ο τροχός περιστρέφεται με χαμηλότερη της δέουσας ταχύτητα σε σχέση με το όχημα.
Ο ενεργοποιητής είναι μια βαλβίδα η οποία κατόπιν εντολής ανοίγει και πέφτει η πίεση στο αντίστοιχο κύκλωμα φρένων. Οταν μπλοκάρει ένας τροχός, ανοίγει η βαλβίδα του κυκλώματος και απενεργοποιείται το φρένο, μία διαδικασία η οποία γίνεται σε πολύ γρήγορο χρονικό διάστημα. Ακόμη κι αν ο οδηγός επιχειρήσει να μιμηθεί το ABS φρενάροντας διακοπτόμενα θα καταφέρει να δώσει το πολύ 2-3 παλμούς το δευτερόλεπτο απέναντι σε 10-20 του ABS

Πηγη: autotriti.gr


Κορυφή 
 
 
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση ανά  
 
 Σελίδα 1 από 1 [ 1 Δημοσίευση ] 



Συναφή θέματα

Αναβάθμιση εμπρόσθιων φρένων C3 hdi A51
Δ. Συζήτηση: Βελτιώσεις C3
Συγγραφέας: stakyr_7
Απαντήσεις: 12
Citroen Xsara Picasso - Περί A/C ο λόγος!
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά-Μηχανολογικά-Ηλεκτρ/ικά Xsara
Συγγραφέας: bakevang
Απαντήσεις: 10
Διαρροη υγρων φρενων απο το abs
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά Θέματα
Συγγραφέας: Anonymous
Απαντήσεις: 5
C4 GRAND PICCASO σύστημα φρένων
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά Θέματα
Συγγραφέας: Anonymous
Απαντήσεις: 4
Περι ''Sprint Booster''
Δ. Συζήτηση: Τεχνικά Θέματα
Συγγραφέας: silverhawk
Απαντήσεις: 165
Κορυφή
 


Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 9 επισκέπτες

 
 

 
Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
Σύνδεση
Όνομα μέλους:

Εγγραφή
Κωδικός:

Ξέχασα τον κωδικό μου
Αποστολή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ενεργοποίησης πάλι
Αυτόματη σύνδεση σε κάθε επίσκεψη
Απόκρυψη των στοιχείων μου κατά την διάρκεια της σύνδεσης

Για να συνδεθείτε πρέπει να είστε εγγεγραμμένο μέλος. Η εγγραφή γίνεται σε λίγα μόνο λεπτά, αλλά σας παρέχει αυξημένες δυνατότητες. Επίσης οι διαχειριστές μπορεί να χορηγούν επιπρόσθετα δικαιώματα στα εγγεγραμμένα μέλη. Πριν συνδεθείτε, σιγουρευτείτε ότι γνωρίζετε τους όρους χρήσης και τις σχετικές τακτικές. Παρακαλούμε να διαβάσετε τους κανόνες της Δ. Συζήτησης κατά την πλοήγησή σας σε αυτό.

Όροι χρήσης | Προσωπικό απόρρητο

 
Απέκτησε Greek Citroen Club αξεσουάρ
Απέκτησε Greek Citroen Club αξεσουάρ
 
cron