ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ / ΕΝΑΣ ΣΥΝΤΟΜΟΣ ΟΔΗΓΟΣ
Όλα τα στοιχεία για ένα ελαστικό αναγράφονται στην πλαϊνή πλευρά του. Ας τα δούμε όμως αναλυτικά και να εξηγήσουμε τι σημαίνει το καθένα. Πρώτα από όλα να διευκρινίσουμε τις δυο διαστάσεις ενός ελαστικού α)το μήκος του πλάτους και β) το μήκος του ύψους.
Διαστάσεις Ελαστικού Παίρνουμε για παράδειγμα το ελαστικό με διαστάσεις : P185/60-R14 . Το γράμμα “P” δηλώνει ότι το ελαστικό είναι για επιβατικό αυτοκίνητο (passenger). Άλλος συμβολισμός είναι το LT = Light Truck ή T = Truck. Το πρώτο νούμερο είναι το πλάτος (όχι όμως το section width όπως στην φωτό) σε mm. Το πλάτος αυτό είναι υπολογισμένο για το ελαστικό μόνο όταν αυτό είναι φουσκωμένο κανονικά και δεν δέχεται κανένα βάρος (δεν είναι τοποθετημένο σε αυτοκίνητο). Φυσικά σε καμία περίπτωση δεν είναι το πλάτος της επιφάνειας του δρόμου που πατάει το ελαστικό και ειδικά κατά την πορεία του αυτοκινήτου. Στο παράδειγμά μας το μέγεθος αυτό είναι 185mm. Το δεύτερο νούμερο είναι το ύψος του ελαστικού. (Section Height στην φωτό). Εδώ όμως θέλει προσοχή γιατί αυτό το μέγεθος δεν είναι μήκος αλλά ποσοστό επί τοις εκατό. Δηλαδή το ύψος του δικού μας ελαστικού είναι 185*60% à 185*(60/100) à185*0,6 = 111mm. Το τελευταίο νούμερο είναι διάμετρος του ελαστικού και μετριέται σε ίντσες (14”). Το “R” σημαίνει radial δηλαδή το πέλμα του είναι χαραγμένο, όχι λείο.
Για να υπολογίσουμε την διάμετρο της ρόδας παίρνουμε το ύψος και το πολλαπλασιάζουμε επί 2 (απόσταση πάνω και κάτω από την ζάντα) και προσθέτουμε την διάμετρο της ζάντας μετατρέποντάς την πρώτα σε mm. Π.χ. à 185/60-14: 185mm x 0.60 = 111mm x 2 = 222mm + 355.6mm (14") = 577.6mm Πρέπει να προσέξουμε ότι τοποθετώντας ένα ελαστικό σε μια φαρδύτερη ζάντα από αυτή του είναι κατασκευασμένο αυξάνουμε το πάχος του 0,5mm για κάθε 0,5” του rim width της ζάντας. Έτσι βάζοντας ένα λάστιχο με πάχος 185mm σε μια ζάντα με rim width 7,5” το πάχος του ελαστικού γίνεται αυτομάτως 190mm.
Δείκτης Ταχύτητας
Κάθε ελαστικό αναγράφει και ένα γράμμα το οποίο δείχνει την μέγιστη ταχύτητα για το οποίο είναι κατασκευασμένο. Πχ. à 185/60R15 H ή 185/60HR15 Τα γράμματα που χρησιμοποιούνται είναι τα εξής.
Απόδοση, Θερμοκρασία, Φορτίο Το υπουργείο μεταφοράς κάθε χώρας επιβάλει σε κάθε κατασκευαστή ελαστικών να τα υποβάλει σε τεστ βαθμού ποιότητας (Uniform Tire Quality Grade (UTQG)) τα ελαστικά που παράγει και να αναγράψει πάνω τους στοιχεία για την στεγανότητά τους, το πόσο γρήγορα ζεσταίνονται και τι απόσταση χρειάζονται για να φρενάρουν. Όσο ασαφές ακούγεται το προηγούμενο άλλο τόσο είναι και ο νόμος που το διέπει. Δηλαδή κανείς ως τώρα δεν έχει θεσπίσει διεθνή στάνταρτ για τα τεστ αυτά. Έτσι κάθε κατασκευαστής κάνει ότι θεωρεί αυτός καλύτερό ή στην καλύτερη περίπτωση ότι τον επιβάλει ο νόμος της χώρας του. Έτσι δεν είναι δυνατόν να συγκρίνουμε αυτά τα στοιχεία σε δυο διαφορετικά ελαστικά από διαφορετικούς κατασκευαστές. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι στοιχεία όπως η χάραξη του πέλματος ή η στεγανότητα ή θερμοκρασία αναφέρονται με κάποιο γράμμα συνήθως A,B,C,D και για το φορτίο κάποιο νούμερο από 1 μέχρι 4 το μέγιστο.
Χρονολογία Κατασκευής Για να βρούμε την χρονολογία κατασκευής του ελαστικού πρέπει να κοιτάξουμε καλά το ελαστικό και να εντοπίσουμε ένα μεγάλο κωδικό που θα έχει τυπωμένο στο πλάι του με γράμματα και αριθμούς. Παίρνοντας τα τρία τελευταία νούμερα θα δούμε την βδομάδα κατασκευής και την χρονολογία. Για παράδειγμα αν δούμε το 127 σημαίνει ότι το ελαστικό κατασκευάστηκε την 12 εβδομάδα το 1997 ή του 1987 αλλά αν είναι του 1987 σίγουρα δεν θα χρειάζονταν να δούμε το νούμερο για να καταλάβουμε ότι το ελαστικό είναι πολύ παλιό.
Ο Αέρας Στα Ελαστικά Σε όλα τα αυτοκίνητα εμπορίου οι κατασκευαστές φουσκώνουν τα ελαστικά με ατμοσφαιρικό αέρα. Επίσης αν πάμε σε βενζινάδικο να φουσκώσουμε κάποιο ελαστικό ο αέρας που βάζουμε είναι ατμοσφαιρικός και υπό πίεση. Αυτό έχει αποδειχτεί ότι ενώ το λάστιχο μοιάζει αεροστεγές τα μόρια του αέρα το διαπερνούν γιατί βρίσκονται σε συνεχή κίνηση. Επίσης οι εναλλαγές θερμοκρασίας επιτείνουν την απώλεια της πίεσης. Τα τελευταία χρόνια μια τεχνολογία παρμένη από την φόρμουλα 1 έχει έρθει και στα αυτοκίνητα εμπορίου. Αυτή είναι το φούσκωμα των ελαστικών να γίνεται με άζωτο. Το άζωτο είναι αδρανές αέριο και το μέγεθος των μορίων του είναι μεγαλύτερο από του οξυγόνου έτσι δεν διαπερνούν εύκολα τα τοιχώματα. Έτσι η πίεση του ελαστικού παραμένει σταθερή για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Αυτό βοηθάει το αυτοκίνητο να αποδίδει σταθερά την ιπποδύναμη του και να έχουμε και εξοικονόμηση καυσίμου μιας και δεν έχουμε συχνά διαφορές πίεσης στα ελαστικά.
Run Flat H καινοτόμα τεχνολογία των Run Flat ελαστικών περνά καθημερινά σε αρκετά νέα αυτοκίνητα. Τα Run Flat επιτρέπουν την κίνηση του αυτοκινήτου ακόμη και όταν υπάρχει ολική απώλεια της πίεσης και διαχωρίζονται σε τρεις τύπους. Εκείνα που διαθέτουν ειδική στρώση στο εσωτερικό τους, που σφραγίζει την τρύπα (Self-Sealing), εκείνα που διαθέτουν ειδική ενισχυμένη γόμα στα πλαϊνά τους, έτσι ώστε να το υποστηρίζουν σε περίπτωση απώλειας (Self Supporting) και εκείνα που διαθέτουν ειδικό δακτύλιο γύρω από το χείλος της ζάντας, που υποστηρίζει το ελαστικό σε περίπτωση κλαταρίσματος (Auxiliary Supported Run Flat Systems).
Σύντομη επεξήγηση συμβόλων ελαστικού
MAX LOAD: Ενδειξη μέγιστου φορτίου σύμφωνα με το D.O.T (Υπ. Μεταφορών Η.Π.Α.)
225/45/ 17: Πλάτος πέλματος ελαστικού/Υψος προφίλ πλαινού(ποσοστό αναλογίας του μεγέθου του πλαινού τμήματος, δια του πλάτους του πέλματος επί τοις εκατό)/διάσταση ζάντας σε ίντσες. 91/W: Δείκτης φορτίου/Δείκτης ταχύτητας
MAX PRESS: Ενδειξη μέγιστης πίεσης
DOT(1408): Ημερομηνία κατασκευής ελαστικού μέσω τετραψήφιου αριθμού (τα πρώτα δύο εκφράζουν την εβδομάδα παραγωγής και τα τελευταία, το έτος.)
Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 13 επισκέπτες
Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση