όπως όλοι ξέρουμε στους σημερινούς κινητήρες οι αναθυμιάσεις γυρνάνε στην εισαγωγή αντί να ελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα .
στα δικά μας τα καμάρια υπάρχουν δύο έξοδοι αναθυμιάσεων η μία έξοδος αναθυμιάσεων βρίσκεται αριστερά στο πίσω μέρος του ψευτοκάπακου κ συνδέεται κατευθείαν στην πολλαπλή μέσο ενός σπιράλ σωλήνα
η δεύτερη έξοδος είναι λίγο πολύ γνωστή σε όλους μας βρίσκεται στα δεξιά του καπακιού κ κουμπώνει πάνω στον σωλήνα εισαγωγής(αγελάδα) λίγο πριν την τουρμπίνα.
Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΊΑ ΤΩΝ ΑΝΑΘΥΜΙΆΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΤΗΡ ΚΙΝΗΤΉΡΑ (Crankcase ventilation system)όπως έχουμε πει είδη ο κινητήρας μας εκπνέει τις αναθυμιάσεις μέσο των δύο εξόδων που βρίσκονται στο πάνω μέρος του καλύμματος των βαλβίδων (καπάκι/ψευτοκάπακο) πίσω από κάθε έξοδο στο εσωτερικό του ψευτοκάπακου υπάρχει από μια βαλβίδα pcv (
positive crankcase ventilation ).
σε κατάσταση ρελαντί οι αναθυμιάσεις βγαίνουν κ από τις δύο εξόδους οι περισσότερες όμως αναθυμιάσεις τραβιούνται από την έξοδο τις πολλαπλής επειδή υπάρχει υποπίεση στην πολλαπλή εισαγωγής οι αναθυμιάσεις τραβιούνται από την πολλαπλή μέσο του σπιράλ σωλήνα ο οποίος κουμπώνει στην πίσω δεξιά βαλβίδα pcv όταν αρχίζει να ανεβάζει πίεση η τουρμπίνα χάνεται η υποπίεση στην πολλαπλή εισαγωγής κ πλέον έχουμε πίεση,από την έξοδο τις πολλαπλής ξεφεύγει ένα μικρό μέρος τις πίεσης ταξιδεύει μέσα από τον σπιραλ σωλήνα κ καταλήγει στην pcv βαλβίδα η οποία σφραγίζει αυτόματα λόγο τις πίεσης από αυτήν την στιγμή οι αναθυμιάσεις βγαίνουν αποκλειστικά κ μόνο από την αριστερή έξοδο η οποία καταλήγει στο σωλήνα εισαγωγής(αγελάδα).ο κατασκευαστής έχει τοποθετήσει μία έξτρα βαλβίδα ασφαλείας πίσω κεντρικά στο καπάκι προληπτικά σε περίπτωση που χαλάσουν οι pcv βαλβίδες η πίεση εκτονώνεται από την βαλβίδα ασφαλείας
ο τουρμποκινητήρας μας δημιουργεί πολύ μεγάλη υποπίεση στις pcv βαλβίδες με αποτέλεσμα να μην τραβάμε μόνο αναθυμιάσεις αλλά κ λάδια από τις εξόδους αναθυμιάσεων,το λάδι αυτό ταξιδεύει μέσα στην τουρμπίνα προς την πολλαπλή εισαγωγής λαδώνοντας τα πάντα στο πέρασμα του (κούλερ,αισθητήρα θερμοκρασίας,πεταλούδα,μαπ,βαλβίδες εισαγωγής).
μετά από κάποιες ώρες λειτουργίας του κινητήρα όλη αυτή η λαδίλα ψιλό φράζει τις κυψέλες του ιντερκούλερ λερώνει τους αισθητήρες κ βρομίζει την πεταλούδα .
το χειρότερο όμως είναι ότι αυτό το λάδι στο τέλος καταλήγει στις βαλβίδες εισαγωγής εκεί λόγο των υψηλών θερμοκρασιών δημιουργείται μια κρούστα καμένου λαδιού στις βαλβίδες (στέλεχος κ πατούρα βαλβίδας)με την πολυκαιρία αυτή η κρούστα μεγαλώνει με αποτέλεσμα να μην μπορούν να σφραγίσουν σωστά οι βαλβίδες εισαγωγής πάνω στην κεφαλή .όταν γίνει αυτό ο κινητήρας έχει ασταθές ρελαντί ,ανεβασμένη κατανάλωση,μειωμένες επιδόσεις .
αυτό το πρόβλημα δυστυχώς χτυπάει όλους τους κινητήρες άμεσου ψεκασμού,στον συμβατικό ψεκασμό ψεκάζεται βενζίνη πίσω από τις βαλβίδες η βενζίνη παρασύρει/διαλύει το λάδι κ έτσι κρατιούνται καθαρές οι βαλβίδες εισαγωγής .
ΔΙΑΦΟΡΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ 1.στο εξωτερικό συγκεκριμένα στην Αγγλία οι αντιπροσωπείες ψεκάζουν ένα καθαριστικό (seafoam)στην πολλαπλή εισαγωγής το οποίο καθαρίζει όλο το σύστημα εισαγωγής (πολλαπλή/βαλβίδες εισαγωγής) .
2.μια άλλη λύση (πιο εξτρίμ)είναι η τοποθέτηση water injection με χρήση μείγματος νερού/οινοπνεύματος ,το water injection ψεκάζει πριν την πεταλούδα κ καθαρίζει τα πάντα στο πέρασμα του .
3. η τρίτη λύση κ η πιο αποτελεσματική κατ'εμέ είναι η αφαίρεση των αναθυμιάσεων από το σύστημα εισαγωγής με την χρήση ενός δοχείου αναθυμιάσεων .
σε κινητήρες όπου υπάρχει μόνο μία έξοδος αναθυμιάσεων η τοποθέτηση ενός δοχείου αναθυμιάσεων είναι πολύ απλή απλά παρεμβάλλουμε το δοχείο αναθυμιάσεων ανάμεσα στην έξοδο των αναθυμιάσεων κ το σύστημα εισαγωγής ,οι αναθυμιάσεις βγαίνουν από τον κινητήρα προς το δοχείο μέσα στο δοχείο γίνεται κατακράτηση των υγρών(λάδια/νερό/βενζίνη)κ από το δοχείο βγαίνουν οι καθαρές πλέον αναθυμιάσεις οι οποίες καταλήγουν πάλι στο σύστημα εισαγωγής .
τι γίνεται όμως σε όμως στους κινητήρες που έχουν δύο εξόδους αναθυμιάσεων όπως ο δικός μας κινητήρας(ΤΗΡ)?
σε αυτήν την περίπτωση έχουμε δύο επιλογές τις οποίες θα αναλύσουμε παρακάτω.
χαζεύοντας στο service box τις peugeot παρατήρησα ότι στον 200άρι κινητήρα έχουν καταργήσει την πίσω αριστερά έξοδο των αναθυμιάσεων ,δηλαδή η καινούργια κυλινδροκεφαλή έχει μόνο μια έξοδο αναθυμιάσεων δεξιά στο καπάκι που καταλήγει στον σωλήνα εισαγωγής.η κυλινδροκεφαλή μπορεί να είναι σχεδιασμένη από την αρχή κ εξ ου κ η μία έξοδος αναθυμιάσεων αλλά η πολλαπλή παρέμεινε ως είχε,για να καλύψουν λοιπόν την τρύπα τις εισαγωγής των αναθυμιάσεων στην πολλαπλή έχουνε βάλει μια τάπα στο σημείο που κούμπωνε ο σπιραλ σωλήνας(ΝΟ8 στην φώτο)(0361.s4 τιμή 2.5€ τεμάχιο)
Α. η πρώτη μας επιλογή είναι να κάνουμε αυτό ακριβώς που έχει κάνει κ το εργοστάσιο ,δηλαδή να καταργήσουμε την πίσω αριστερή έξοδο αναθυμιάσεων κ να καλύψουμε τις τρύπες με τάπες.
το μόνο που θα χρειαστούμε είναι τις δύο τάπες οι οποίες κοστίζουν 2,5 € η μία(κωδικός 0361.S4)
πρώτα πρέπει να αφαιρέσουμε το σπιραλ ,πιάνουμε το σπιράλ από τα αυτάκια κ το ξεκουμπώνουμε (θα τρομάξετε μόλις δείτε πόσα λάδια τραβιούνται από αυτόν τον σωλήνα
)
ξεκουμπώνουμε τον σπιράλ σωλήνα κ από την μεριά τις πολλαπλής
κ τώρα ήρθε η ώρα να τον βγάλουμε τραβάμε από την μία μεριά των σωλήνα κ παράλληλα σπρώχνουμε από την άλλη
σειρά έχει το τάπωμα παίρνουμε τις τάπες μας κ τις τοποθετούμε ,βάζουμε την μία τάπα στην έξοδο αναθυμιάσεων
κ την άλλη τάπα στην είσοδο τις πολλαπλής εισαγωγής
τώρα είμαστε έτοιμοι να τοποθετήσουμε το δοχείο αναθυμιάσεων!
(Σημείωση:ακόμα κ έτσι να το αφήσουμε δηλαδή με ταπωμένη την μία έξοδο αναθυμιάσεων κ ταπωμένη την πολλαπλή εισαγωγής χωρίς να προσθέσουμε δοχείο αναθυμιάσεων δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα ίσα ίσα έχουμε γλυτώσει την πολλαπλή από τα πολλά λάδια γιατί η πίσω έξοδος ρουφάει πολύ λάδι !)
αγοράζουμε ένα δοχείο αναθυμιάσεων με μεγάλες υποδοχές κ ένα μέτρο σωλήνα 19μμ(είναι υπεραρκετό) βρίσκουμε ένα σημείο στο οποίο θα τοποθετήσουμε το δοχείο αναθυμιάσεων κ το τοποθετούμε ,βγάζουμε τον σωλήνα εξαγωγής αναθυμιάσεων που κουμπώνει πάνω στο κολάρο εισαγωγής κ τον αφήνουμε στην άκρη
μετράμε την απόσταση από την έξοδο αναθυμιάσεων προς το δοχείο αναθυμιάσεων κ κόβουμε το 19μμ κολάρο το ανάλογο μήκος ,κουμπώνουμε τον 19άρι σωλήνα στην έξοδο των αναθυμιάσεων κ την άλλη του άκρη στην είσοδο του δοχείο αναθυμιάσεων,μετράμε την απόσταση από την έξοδο του δοχείου μέχρι την είσοδο του κολάρου εισαγωγής κ κόβουμε στο ανάλογο μήκος το κολλάρο ,τοποθετούμε την μία άκρη του κολάρου στη έξοδο του δοχείου κ την άλλη στην είσοδο του κολάρου εισαγωγής κ είμαστε έτοιμοι.
Β.ο δεύτερος τρόπος για να συνδέσουμε το δοχείο αναθυμιάσεων είναι παρόμοιος με τον πρώτο αλλά στην δεύτερη περίπτωση για καθαρά ψυχολογικούς λόγους συνδέουμε κ τις δύο εξόδους αναθυμιάσεων που υπάρχουν στο καπάκι με το δοχείο αναθυμιάσεων κ από εκεί στο κολάρο πολλαπλής εισαγωγής.το μόνο έξτρα που θα χρειαστούμε είναι έναν σύνδεσμο Τ.
συνδέουμε τις εξόδους αναθυμιάσεων από το καπάκι στον σύνδεσμο Τ κ συνδέουμε τον σύνδεσμο στην είσοδο των αναθυμιάσεων του δοχείου.